WWI Air Combat

Deze plaats is erg leuk om alle bouwvarianten te bespreken. Het plaatsen van foto's. afmeting per foto max 400 x 300 en één foto. Twee foto's naast elkaar de helft van het formaat. Host je foto's op aircombat. Nooit foto's kwijt. (Vraag om de voorwaarden)
Plaats reactie
Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

WWI Air Combat

Bericht door Wondermike » wo jun 08, 2005 4:06 pm

Na een paar zeer vermoeiende dagen in Znojmo (tjechie) begin ik weer een beetje bij te komen. Ik heb daar na al het raketten geweld een demo gezien van het WW1 Air Combat en ben daar toch wel van onder de indruk.

De snelheid is laag en het vliegbeeld super. Ik ben nu aan het kijken of ik er ook eens een kan gaan maken en eens te kijken of hier misschien meer mensen wat in zien. Niet zo zeer als vervanging van de WWII kisten maar gewoon als leuk alternatief er naast.

Regels zijn er maar een paar en daar moet je je dan ook aan houden.

- Het vliegtuig moet schaal of semiscale zijn (met name kleuren en markeringen)in schaal 1/8.
- Het vliegtuig moet een dubbeldekker of driedekker zijn. (geen 1-dekker)
- Het origineel moet van 1914 of eerder tot en met 1918 zijn.
- Het mag een jager, een verkenningsvliegtuig of een bommenwerper zijn.
- Afwijking vleugel en romp +/- 5%
- Vleugeldikte minimaal 12%
- Maximum gewicht 1700 gram
- Motoren: 4-takt t/m .30 zonder aanpassingen!!!!!

Bij deze een oproep aan iedereen om eventueel in het bezit zijnde tekeningen van 1/8 WW1 modellen beschikbaar te stellen om een zo'n breed mogelijke keuze van modellen te kunnen bieden.

Voor een paar tekeningen en 3-views:

http://www.aircombat.ca/rccombat/index_scale.htm
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

WW1 combat

Bericht door Wondermike » zo jun 12, 2005 7:06 pm

Inmiddels is er behoorlijk animo van leden van MVC-Crash die de WW1 combat als een leuk project voor de komende winter zien. Ik heb mijn tekening inmiddels ook klaar liggen. Het wordt een Spad XIII. Niet de makkelijkste kist om te bouwen heb ik al gezien maar ik ga er voor.

Voor eventuele andere modellen kan je hier ook terecht.

http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/sswdiii.htm
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

frans
commander
commander
Berichten: 86
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:08 pm

Bericht door frans » ma jun 13, 2005 6:58 pm

het zijn leuke modelen de wo1 kisten!!

het is dat ik op het moment al met teveel andere dingen bezig ben maar anders had ik er ook een gebouwt (misschien dat hij toch wel komt mijn grote vriend stein gaat ze waarschijnlijk ook maken :P )

zijn er op dit moment eigelijk al kisten te koop die je ervoor mag gebruiken?

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

WW1

Bericht door Wondermike » ma jun 13, 2005 7:10 pm

Op dit moment zijn er (zover als ik kan vinden) niet zo heel veel modellen te koop. :?

Bij Timo Starkloff kan je een tekening kopen voor een SE-5 :D

Bij http://216.119.100.99/InventorySale/dat ... 5/845a.htm
kan je twee arf's kopen. :D :D
Bij Daniel kon je een nieuport bestellen. Deze vloog in Znojmo en vloog erg leuk. :D :D :D

Ik ga gewoon van tekening bouwen. :shock:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

SPAD

Bericht door Wondermike » za jun 18, 2005 5:48 am

Ja ja, dat zou je wel willen he. Mijn tekening van mijn SPAD is een zwaar uitvergrote versie van een freeflight model. (met elastiek aandrijving :cry: ) Alles wat ik maak is proefondervindelijk aaan dit model en daar kan ik slecht een verslag van maken.
Ik zal af en toe een foto plaatsen van de stand van zaken.

De tekening van de R.A.F SE-5 is inmiddels binnen en dit is een ZEER uitgebreide tekening. ERG VEEL WERK. :!:

Als ik straks de tekening van de Fokker er bij heb kan ik eens gaan bezien wat nou het beste is. :?
Voor 35 euro een Nieuport freessetje kopen is natuurlijk ook nog een optie maar ik wil graag verschillende modellen zien volgend jaar.

P.s. de site is erg goed, veel informatie en een mooi programma om ribben te maken. Thanx :!:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Gebruikersavatar
Daniel
flightchief
flightchief
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 18, 2004 10:28 am

Bericht door Daniel » vr jun 24, 2005 9:51 am

Hallo,
ist doch schon interessant, Ram6 ist dann jetzt der dritte der eine Fokker D VII bauen will, also Mike bau deine Spad, sonst fliegen demnächst nur Focker Dr1, Nieuport 11 und Fokker D VII. Bei der D VII sollten wir eine Interssengemeinschaft gründen, also ich werde sie auf jeden Fall bauen, da mein Plan schon fast fertig ist. Das mit einer Nieuport für 35 Euro von mir ist vorbei, da ich mich verkalkuliert habe und bei jedem Bausatz drauflege. Da Ram eine Deutsche Maschine als Holländer bevorzugt, werde ich als Deutscher mich mal auf eine holländiche "Spyker-Trompenburg Scout" stürzen und hoffen das ich genügend Unterlagen zusammenbekomme.
Gruß Daniel
Smile, I'm on your six!....Bang-bang, you are dead!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

WW1

Bericht door Wondermike » vr jun 24, 2005 7:54 pm

Ehhh daniel, vergeet vooral de modellen die door Koolhoven zijn gemaakt niet.

Er schijnt zelfs een 15 dekker!!!???? geweest te zijn.
De 2 en 4 dekker zijn wel erg leuk en ook geschikt voor WW1 combat

Helaas hebben de Duitsers bij hun inval in Nederland de fabriek kompleet in de as gelegd :( en is er veel documentatie verdwenen.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Gebruikersavatar
Daniel
flightchief
flightchief
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 18, 2004 10:28 am

Bericht door Daniel » za jun 25, 2005 9:05 am

Hallo Mike,
gibt es da noch mehr Unterlagen drüber, die FK8 gefällt mir besonders, sieht aus wie eine zu groß geratene Focker D VII. Der Vierdecker ist zu kompliziert in seiner Flügelaufhängung und die Flächen sehen auch sehr schmal aus, der dürfte super wendig werden, aber auch sehr langsam sein.
Gruß Daniel
Afbeelding
PS: es gibt auch noch keine Sopwith Triplane, wär doch auch mal was.
Ich Nachteil im WW1, war ihr schwacher Motor, das Problem haben wir ja mit einem 5ccm Viertakter nicht mehr und sie läßt auf Grund ihrer Geometrie besser Leistungen als die DR1 vermuten.
Smile, I'm on your six!....Bang-bang, you are dead!

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » za jun 25, 2005 9:49 am

Hoi Daniel,

De Fokker DVII ben ik een tijdje terug al mee begonnen en ik weet nog niet of ik daar een combat-kist van maak.
De tekening is wel geschikt als basis voor een combat model. :!:

Zelf heb ik ook wat WW1 modellen opgezocht en vind de Italiaanse Ansaldo SVA een erg leuke kist! :D
Goede verhoudingen en een eenvoudige romp met vlakke kanten welke eenvoudig te construeren is. :wink:


Lijkt me een leuke afwisseling tussen de eerder genoemde modellen.
Ik zal eens kijken of er bestaande tekeningen voor zijn en anders ga ik er eentje maken in Acad.
________


Tot morgen,

GRT,
Ram6 "Folgore"

Gebruikersavatar
Daniel
flightchief
flightchief
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 18, 2004 10:28 am

Bericht door Daniel » za jun 25, 2005 10:40 am

Hallo Ram6,
danke für den File der Sopwith Triplane, da kann ich schon was mit machen. Also mach ich dann eine Triplane und eine Focker D VII, es lebe die Vielfalt, so richtig jucken würde mich ja so ein Bomber mit über 2m Spannweite, aber unter 2 Kilo werde ich den wohl nicht hinbekommen und im Fight einsetzen darf ich ihn dann auch nicht, aber es juckt trotzdem.
Gruß Daniel
Smile, I'm on your six!....Bang-bang, you are dead!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

WW1

Bericht door Wondermike » zo jun 26, 2005 6:00 pm

Er zijn erg veel leuke modellen te bouwen uit die periode. Ik heb besloten om toch eerst de SE5 van Timo te gaan bouwen.
:wink:
Dit omdat dit een beproefd model is en ik daarna op mijn gemakkie wil gaan kijken of de WW1 klasse iets voor me is. :shock:

Wel moeten we binnekort gaan kijken waar we de motoren gaan bestellen en vooral HOEVEEL :?: Ik denk dat we een redelijke korting kunnen bedingen als we er 5 of zelfs 10 kopen.
Kunnen jullie kijken wie er echt een .30 OS willen hebben en dit hier dan aangeven.

Nou prettige vakantie allemaal en bouw een slag in de rondte.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

SE5

Bericht door Wondermike » zo jul 03, 2005 7:20 pm

Ik ben inmiddels begonnen met de SE5 en dat is wel weer even wennen. Wat is piep dan een heerlijk materiaal :!:

Volgens de bouwbeschrijving (erg groot woord) op pagina 1 beginnen, Eerst moeten alle onderdelen uit hout worden gemaakt voor met de bouw kan worden begonnen. En dan begin je maar gelijk met de leuke dingen. De ribben. Een dubbeldekker is leuk maar heeft dus twee vleugels met in beide vleugels 5 soorten ribben, in totaal zo'n 60 stuks. Maar ja, je bent jong en je wilt wat dus die kwamen er na het maken van 6 triplex snijmallen.

Alle andere onderdelen ook gemaakt en gestart met de bouw van de vleugel. De constructie is niet simpel en alleen omdat ik al wat meer gebouwd hebt snap ik de tekening :?

Na 1 vleugel heb ik de ribben rommel wel weer even gezien en ben ik toch maar op pagina twee verder gegaan met de romp. Ook hier zitten een paar foutjes in de tekening en moeten er aanpassingen worden gemaakt. Ik weet uit ervaring dat het maken van een bouwbeschrijving niet simpel is.

WW1 is NIET SIMPEL TE BOUWEN :( ik ga weer piep snijden :!:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

ton goede
flightchief
flightchief
Berichten: 50
Lid geworden op: do mar 25, 2004 10:10 am

Bericht door ton goede » ma jul 04, 2005 2:43 pm

Mich,

Een bouwverslag a la Ram6 zou ook wel leuk zijn van een SE5 :idea:

Een paar fotootjes van het gezwoeg met balsa, tekeningen e.d. is wel lache :lol: :lol: :lol:

Wie weet wakkert dit het enthausiasme voor deze kisten wel aan :D

groetjes, en suc6

TS
May the force be with you...

ton goede
flightchief
flightchief
Berichten: 50
Lid geworden op: do mar 25, 2004 10:10 am

Bericht door ton goede » vr aug 12, 2005 7:29 am

Hallo WWI aircombatskies,

Van de week was ik op bezoek bij een ouwe bekend, een van de snarlies, Vincent. Hij volgt het combat gebeuren nog steeds, en vooral de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van WWI vindt hij zeer interessant :!:
Zo spraken we o.a over realistische pilotenpoppen schaal 1/8 die ik maar nergens kan vinden., Voor Vincent geen probleem, Zoals meniggeen van jullie wel weten is Vincent aardig in staat mooie piloten poppen te maken, zoals hij al in 1/12 bewezen heeft. Hij zegt dat hij mooie 1/8 poppen kan maken, bij een serie van 20 stuks, waarbij de stuksprijs ligt op € 12,50.
Wie enigszins geiinteresseerd is laat het even weten. Indien er voldoende interesse is kunnen we hem mobiliseren :D

gr, Ton
May the force be with you...

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

WW1

Bericht door Wondermike » zo sep 11, 2005 4:27 pm

Hallo combatters,

Het is erg stil op het bouw front dus maar even een verslag van de vorderingen van mijn SE5.

Na heel wat balsa zagen, plakken en schuren stond vorige week eindelijk mijn SE5 op het veld. De motor had al een tankje ingedraaid dus er was geen reden om hem niet in te vliegen. 8)

Na de wat mindere eerste start van Ton zijn BeBe was ik toch wat angstig. Normaal laat ik mijn modellen door een ander invliegen maar doordat dit een beproefd model was toch zelf gedaan. :D

Gang is alles dus gas er op en lichtjes corrigeren met rudder om hem recht te houden en los kwam hij. Een beetje trimmen en nog makkelijker dan een charter kon ik al snel alle figuren doen die motorisch mogelijk waren. Oneindig recht omhoog is er echt niet bij met z'n 1400+ gram. :oops:

Nog geen week later een Eurocup in Duitsland met daaraan vast een WW1 contest. Nou dan doen we dat ook gelijk maar. Dus ook voor het eerst met een lint eraan en ondanks dat ik dacht een sitting duck te zijn kon ik leuk mee vliegen en had alles onder controle. Het scoren van een lint is een hele klus zag ik al snel. :shock:

Maar op een gegeven moment had een Fokker D1 het lint te pakken van een electrisch aangedreven Nieuport maar de kisten bleven aan elkaar vast zitten. Een spannende gezicht waarbij iedereen dacht dat ze beide uit de lucht zouden vallen. Er viel er wel een uit de lucht maar dat was de mijne...... Waar ik niet meer op lette door het touwtrekken van de andere twee kistjes. Met volgas en een hoek van zo'n 35 graden de grond invliegen betekende het einde van verdere vlieg intenties. Het landingsgestel was finaal afgebroken en motor en ophanging hingen aan een zijde draadtje. Ook de ophanging van de bovenste vleugel had behoorlijk wat schade en is het lastigste te repareren.
:cry:
Maar om op het WW1 combatten terug te komen, het is erg leuk, erg rustig, en erg moeilijk om een lint te scoren. En de kans op collisions is nog steeds aanwezig. In Ahlen vlogen twee driedekkers tegen elkaar haakte in elkaar vast en vielen als een 6 dekker naar beneden. Maar het is erg leuk om te doen en de SE5 is al weer bijna vliegklaar. Nog iets meer uitslagen en meer rudder mixen met de ailerons en ik heb een perfecte WW1 combat kist. :twisted: :twisted:

Hoe staat het er mee RAM6? :?:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast