Hoe maak ik epoxy delen voor b.v. een motorkapje.

Deze plaats is erg leuk om alle bouwvarianten te bespreken. Het plaatsen van foto's. afmeting per foto max 400 x 300 en één foto. Twee foto's naast elkaar de helft van het formaat. Host je foto's op aircombat. Nooit foto's kwijt. (Vraag om de voorwaarden)
Plaats reactie
Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Hoe maak ik epoxy delen voor b.v. een motorkapje.

Bericht door Wondermike » za apr 17, 2004 3:58 pm

Kunnen jullie mij nou eens piekfijn uitleggen hoe ik een epoxy motorkap kan gaan maken die ik daarna eenvoudig in serie kan produceren. Ik weet dat er combatters zijn die deze techniek goed verstaan dus deel die kennis.

Ga er van uit dat ik een op maat geschuurd blok materiaal heb waarvan ik mallen wil gaan maken.

Liefst met foto's en gebruikte materialen met naam en toenaam.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

peter volleberg
administrator
administrator
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 01, 1970 12:00 am

motor kapjes maken

Bericht door peter volleberg » za apr 17, 2004 5:08 pm

Code: Selecteer alles

http://www.8bit.be/phpbb/viewtopic.php?id=aircombat&t=5516

Helaas dode link

Kijk maar even op de bovenstaande link. Als je dat bedoeld dan valt er misschien wel wat te vertellen. Als je dat gezien hebt, dan nog een.

http://aircombat.nl/systeem/aces/proto- ... o_main.htm

Diverse uitleg met foto's etc. Als je dan nog vragen hebt dan is het denk ik iets eenvoudiger uit te leggen..
-----------------------------
Stoppen kan ik altijd nog

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Epoxy mallen.

Bericht door Wondermike » za apr 17, 2004 5:16 pm

Tja, die had ik reeds een keer gezien. Daar kom ik dus nergens mee en andere waarschijnlijk ook niet. :?

Het gaat erom hoe je begint en welke stappen je moet maken.
En dan ook zeker welke materialen en in welke volgorde.
Zie het als een project :idea:

Zodat beginnende combatters dit als een handleiding kunnen zien.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

peter volleberg
administrator
administrator
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 01, 1970 12:00 am

motorkapjes maken.

Bericht door peter volleberg » za apr 17, 2004 6:17 pm

Als je zo af en toe deze afbeeldingen bekijkt (vooral die van het maken van een mal) dan kom je wel verder en ik hoef ze niet opnieuw te plaatsen.


Laat ik maar eens proberen of ik je wat wijs kan maken.
Begin met het maken van een motorkap.(massief blok is voldoende)

Maak dit blok in de lengte tenminste 1 ccm langer als de te maken motorkap. Heb je je voorbeeld (verder mal te noemen) klaar zorg er dan voor dat deze goed glad gemaakt moet worden. Let er ook op dat je motorkap vanaf de romp naar voren (richting prop) niet breder of dikker wordt. (Dan kun je de nieuwe kap niet meer lossen.)
Zorg ervoor dat aan de achterkant van de mal (rompkant) een handvat komt waar je je mal strakst goed mee vast kunt houden.

Wat heb je nodig.
Ik gebruik weefsel mat.
Ook wel keeper genoemd van niet meer als 80 grams per meter.
Epoxy heb je uiteraard nodig kompleet met verharder.
Deze expoxy moet dun vloeibaar zijn.
Je hebt ook microballoons nodig om epoxy plaatselijk te kunnen indikken.
Je hebt nodig grondlaagwas (grundierwachs)
Je hebt nodig losmiddel (folientrennmittel)
Je hebt nodig een goede gellcoat. Ook wel toplaag genoemd.

Beginnen.
Je mal (voorbeeldblok) ga je eerst volledig inkwasten met grondwas. Gebruik een fohn om om deze vloeibare was goed te drogen.
Nu strijk je een laag losmiddel en weer voorzichtig fohnen tot het droog is.
Nog een keer een laag losmiddel aanbrengen en weer fohnen tot het droog is.

Glasweefsel in diverse stukken snijden. In een keer rond trekken gaat niet. bijvoorbeeld 4 stukken om een keer rondom de mal te kunnen gaan
Maak ook snippers om straks versterkingen vooral in hoeken en plaatselijke opvullingen te kunnen maken. Microballoons helpen daarbij ook.

De mal maken daar begin je dan mee.
Je mal (is al klaar) De te maken mal noemen we nu negatieve mal.
Op het blok wat al klaar is en ingesmeerd met losmiddelen wordt nu dunnen laag maar goed dekken de gelcoat aangebracht. Zoveel aanbrengen dat je blok volledig dekend bedekt is. Uit laten harden.

Deze toplaag geeft straks een supergladde structuur in de negative mal waardoor het lossen ook beter gaat en de oppervlakte mooi glad wordt.

Als de toplaag hard is maak je zoveel expoxy aan als je voor de eerste laag nodig denkt te te hebben. Nu op de top laag een dun laagje epoxy gemengt met de juiste hoeveelheid harder aanbrengen. De reeds op maat gemaakt glasweefsel direct hierop aanbrengen met een kwast met een soppende beweging. De glasmat verkleurt tot dat de eerst witte kleur verandert naar een bijna doorzichtige struktuur waarin de het weefsel goed kunt zien. Het weefsel mag niet meer wit zijn.
Laten harden. Als deze laag uitgehard is kun je de volgende laag op de zelfd manier aanbrengen. Weer instrijken met epoxy en weefsel. Hier kun je ook met snippers aanvullen om wat meer sterkte en sneller dikte erin te krijgen. Weer uitlaten harden. Dit herhaal je zo´n acht a negen maal.

Nu een paar dagen het geheel goed laten doorharden.
Hierna kun je je voorbeeld ruit zien te peuteren. Meestal is dat niet zo eenvoudig. Maar die heb je niet meer nodig. Die haal ik er meestal stukje voor stukje uit.
Voorzichtig zijn en geen krassen in je negatieve mal maken.

Je blok is er uit en je negatieve mal ziet er goed uit.
Dit negatief van binnen grondig schoon maken met flink warm water. Er zitten losmiddel resten in.

Deze negatieve mal aan de binnen zijde bewerken met was (zie boven)
laten drogen. Dan in smeren met losmiddel. Goed laten drogen.

Maak weer vier stukjes glasweefsel zodanig dat als je die in je negatieve mal legt alles bedekt is met een klein beetje overlapping.
Je hoeft nu maar eenlaag mat te gebruiken.

Je mag ook hier een toplaag gebruiken. Ik doe dat niet wordt zwaarder.

Voordat de mat erin gaat eerst met wat epoxy de negative mal dunnetjes insmeren met expoy. Niet laten drogen en meteen de vier gesneden stukje glasmat zodanig plaatsen dat alles bedekt is. Nu met de kwast weer aandrukken. Niet strijken of wrijven alleen drukken. Voer slechts zoveel epoxy toe dat je overal de structuur van de mat kunt zien. Als de stuktuur verdwijnt en het begint te glanzen dan zit de epoxy te dik. (extra gewicht) Dus slechts één laag epoxy met 80 grams mat. Het laminaat niet afknippe aan de kap rand, dan kun je het later met lossen ook vastpakken.

Laat je nieuw kapje lang genoeg drogen. b.v. 2 dagen.
Lossen moet omzichtig gebeuren. Beweeg de uitstekende stukken mat een beetje naar binnen en je ziet de kap los komen. Stukje bij beetje zo lossen en het laatste stukje ga met voorzichtig trekken en drukken verder losmaken. Een stukje bals wil ook wel helpen. Voorzichtig tussen laminaat en negatieve mal drukken.


Succes zou ik zeggen
-----------------------------
Stoppen kan ik altijd nog

Gebruikersavatar
Daniel
flightchief
flightchief
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 18, 2004 10:28 am

Bericht door Daniel » za apr 17, 2004 8:42 pm

Hallo Mike,
mein Tipp: wenn du in Dortmund auf der Messe bist, geh nach EMC-Vega, die sind in Halle 4 in der Nähe der Pommesbude, die haben auch immer einen Segler mit 9m Spannweite hochkant an der Wand stehen, kann man gar nicht übersehen. Die haben Ahnung und können dich richtig beraten (können auch gut Englisch) und dir auch das richtige Material zu einem guten Preis verkaufen. Die Trocknungszeit kann man erheblich durch tempern verkürzen, alles was du dazu brauchst ist ein alter Herd oder ein Wärmelüfter mit einem Kasten und eine Temperatur von 60° Grad, nicht mehr. Je nach dem wie genau du das Harz gemischt hast, sind die Hauben nach 2-3 Stunden ausgehärtet und du kannst sie nach dem erkalten der Form aus dieser entnehmen. Das tempern hat zwei Vorteile, erstens schneller trocken und zweitens sind die Hauben nicht so brüchig und sie können richtig was wegstecken. Ich laminiere am liebsten 200g/qm Kohlegewebe und als Deck- und Abschlußschicht je eine Lage 48 g/qm Glasgewebe. Unbedingt immer Gummihandschuhe anziehen, das Harz ist giftig!!! Und Kohlefasersplitter jucken noch Wochen später fürchterlich, da sie sehr rein sind und vom Menchlichen Körper nich abgestossen werden, also immer schön vorsichtig mit dem Zeug. Ich mache demnächst für die P47 eine neue Haubenform, wenn du mir das Material bezahlst mache ich dir auch eine Form, oder ich gebe dir eine Haube und du formst sie selber ab.
Gruß Daniel

Du brauchst für eine P47 Haube ungefähr 1/2 qm 48g/qm Glasgewebe und einen 1/4 - 1/3 qm 200g/qm Kohlegewebe und ca. 50ml Harz, so eien Haube übersteht auch einen senkrechten Einschlag mit Vollgas, ohne größeren Schaden. Wenn du es noch Stabiler willst nimm 3 Lagen Kohlegewebe, da kannst du dann mit einem Hammer drauf einschlagen, da passiert nichts mehr.
Smile, I'm on your six!....Bang-bang, you are dead!

frans
commander
commander
Berichten: 86
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:08 pm

Bericht door frans » do jul 15, 2004 9:02 pm

hey michel

ik weet het ook nog niet precies hoe je een motorkapje moet maken van epoxy met mallen enzo maar zo kan je het ook maken:

neem het stuk schuim dat je van de neussectie afgezaagt hebt en schuur het zoals je het normaal ook geschuurt zou hebben als je het er op je vliegtuig zou hebben geplakt en leg daar een paar glas of koolstof matjes overheen en dan kun je de volgende dag het schuim er uit krabben en klaar ben je!!

je moet het schuim wel 1,5 cm langer maken van balsa ofzo en ietsjes breder maken op het einde zodat je de kap op je vliegtuig kan schuiven
en om het schijfje balsa moet je een stukje schilderstape om heen doen dat je het er uit kan schuiven als de epoxy droog is



Afbeelding
die is mijn kapje voor de nieuwe corsair

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast