AirMacchi MC 202 FOLGORE

Deze plaats is erg leuk om alle bouwvarianten te bespreken. Het plaatsen van foto's. afmeting per foto max 400 x 300 en één foto. Twee foto's naast elkaar de helft van het formaat. Host je foto's op aircombat. Nooit foto's kwijt. (Vraag om de voorwaarden)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

AirMacchi MC 202 FOLGORE

Bericht door Ram6 » wo apr 20, 2005 9:14 pm

Ik heb de postings in dit topic enkele keren geëdit, voornamelijk foto`s verwijderd of kleiner gemaakt, omdat voor "56K modem gebruikers" dit topic te zwaar zou kunnen worden om te kunnen bekijken. Mochten er toch nog problemen zijn, laat dit aub even weten.


M`n PROJECT-X:


1/12 AIRMACCHI MC202 FOLGORE

In mijn ogen één van de mooiste jagers uit WOII.
Wellicht een "moeilijk" klein en snel jagertje, maar ik wil `t toch eens proberen... :wink:


Begonnen met een goede en uitgebreide 3-view, deze gescant en gedigitaliseerd en de constructie erin getekend.
De bouwtekening is ruw-klaar en ik ben de delen nu in 3D aan `t test-passen.
De vleugel wordt schuim ingedekt met balsa volgens het hier bekende procedé.
De romp wordt houtbouw met schuim onderzijde en turtledeck.
Het hoogte- en richtingsroer uiteraard van balsa.

Afbeelding
De 2D tekening (in wording)

Afbeelding
De rompzijkanten en ribben in 3D gemaakt

Afbeelding
Ondanks de doosconstructie toch al een beetje een MC 202!!


GRT, Ram6
Laatst gewijzigd door Ram6 op zo apr 24, 2005 3:06 pm, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » do apr 21, 2005 8:55 pm

Vanavond `t model wat meer vorm gegeven...

Afbeelding
Het lijkt al ergens op!

Afbeelding
Op de computer alle "piep" delen gesneden!! :wink:

Afbeelding
En zo wordt `t als je die op de houten rompconstructie plaatst. Helaas kan ik met de computer niet schuren... :wink:
De houten rompdelen en de overgangen van `t "piep" worden op `t model uiteraard mooi rond geschuurd!



GRT, Ram6
Laatst gewijzigd door Ram6 op zo apr 24, 2005 2:03 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » za apr 23, 2005 9:26 pm

Tekening geplot en houtdelen uitgesneden:

Afbeelding

Erg klein allemaal vergeleken met de Hellcat 1/12!!
Het lijkt een kogel die uit het machinegeweer van de Hellcat komt... :wink:


GRT,
Ram6 "Folgore"

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » zo apr 24, 2005 1:59 pm

... en de houtdelen in elkaar gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Om het geheel meer stijfheid te geven, maak ik een langsligger voor het turtledeck welke straks gebruikt kan worden bij het vormen van het schuim. De neussectie moet afneembaar worden om goed bij `t tankje en de motor te kunnen, dus terug naar de tekening om eea uit te werken. De ruimte in de romp is erg plat, maar breed genoeg om de besturing in te kunnen bouwen. De accu kan straks eventueel ook nog onder het tankcompartiment, maar eerst maar eens kijken hoe eea balanceerd tov het zwaartepunt.


GRT,
Ram6 "Folgore"

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » zo apr 24, 2005 5:15 pm

De langsligger voor het turtledeck en het staartpuntje.
Aangezien deze flink uitsteekt en daardoor toch wel kwetsbaar is heb ik deze niet van "piep" gemaakt maar van massief hard balsa:

Afbeelding

Afbeelding

Begint (met een beetje fantasie) al op een FOLGORE te lijken! :wink:


GRT,
Ram6 "Folgore"

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » ma mei 02, 2005 11:07 am

Het turtledeck aan de achterzijde is gevormd van twee stukken "piep" welke tegen de romp langsligger aan zijn gelijmt.
Hierdoor is het een stuk eenvoudiger om de stukken "piep" in de juiste vorm te raspen, vijlen en schuren.
Daar tegen aan het stuk van de cockpit gelijmt uit één stuk en daarna de motorkap passend gemaakt.
Deze loopt van de spinner tot ligger "D" zodat ik ook via de motorkap bij `t tankje kan.
De motorkap bestaat net als het turtledeck uit een balsa vloer en langsligger welke is opgevult met twee stukken "piep".
Dankzij deze langsliggers is iig de outline van de romp 100% schaal.

Afbeelding

Afbeelding

Oneffenheden, deukjes of niet zuivere aansluitingen heb ik gevuld met balsaplamuur, welke erg eenvoudig te schuren is en ook erg licht! Het totale rompje weegt nog steeds bijna niets!!

Afbeelding

Afbeelding


GRT,
Ram6 "Folgore"

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Machii

Bericht door Wondermike » wo mei 04, 2005 4:17 pm

Volgens mij ben je erg handig, en met computers en met hout en piep.

Complimenten. :!:

Als het model goed vliegt, wil je de tekening dan gaan verkopen en/of eventueel op de website plaatsen voor andere enthousiaste combat vliegers. :wink:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

ton goede
flightchief
flightchief
Berichten: 50
Lid geworden op: do mar 25, 2004 10:10 am

Bericht door ton goede » wo mei 11, 2005 2:17 pm

Ram6,

Is die Folklore al klaar :?:

Ik ben benieuwd naar de foto's :wink:

Wel erg leuke verslagen maak je ervan, en ik hoop dat de bouwverslagen van de Hellcat en de Folklore nog worden voltooid.... :roll:

groetjes,
Ton
May the force be with you...

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » za mei 21, 2005 7:40 pm

@Michel: Molto grazie! :D Het werken met het "piep" bevalt me erg goed! Als de Folgore goed vliegt zal ik de tekening eerst afmaken (met teksten e.d) en dan zet ik `m (als *.dwg-file) op m`n site of op deze site bijvoorbeeld.

Wat is trouwens de spanwijdte van de vleugel van de Messerschmitt Bf-109? Daar heb jij toch 1/12 "piep" kernen van? :idea:
Wellicht bruikbaar voor de Folgore vleugels :?:

@Ton: Nope, niet meer aan de Folgore gewerkt. Wel aan de Hellcat (zie andere topic). Heb wel verdere voorbereidingen getroffen voor m`n deelname volgend jaar aan AirCombat met m`n Folgore (zie hieronder).
Tuurlijk maak ik ze af! :wink: `kHeb alleen niet zelf een digitale camera, leen ik van m`n neef, en kan de camera niet weken hier houden... :?

@Pe: Molto grazie! :D Voor `t tekenen gebruik ik Allplan 3D. Eerst zet ik alles 2D op en maak er dan een 3D-model van. Werkt erg nauwkeurig! Je kan curves die 2D korter worden weergegeven dan de werkelijke lengte, uitvouwen en dan in de goede lengte afbeelden in 2D, ERG handig! :idea: :wink:


Liep laatst met m`n vrouw langs een rommelmarkt en dacht,... even kijken of ze daar helmen uit WOII hebben (voor op `t "combat-veld"). Bij de 3de kraam lag deze Amerikaanse helm (lijkt overigens ook op een Italiaanse WO-II helm!) :D

Afbeelding

Nog "Folgore" en Italiaanse vlaggetjes erop schilderen...

Ik kom morgen zeer waarschijnlijk naar Katwoude en heb nu de camera weer, dus zal ook wat foto`s maken. Lekker een eindje m`n bella macchina "uitlaten" (vanuit Waalre!). :wink:


GRT, tot morgen,
Ram6 "Folgore"

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Macchi

Bericht door Wondermike » zo mei 22, 2005 5:04 am

Ik vind de Macchi er schitterend uit zien. Ook in het echt is het een kist met uitstraling.

Als je een de tip en root ribben aanlevert kan ik elk type vleugel maken wat je maar wilt. De span van een Me109 zal ik even nakijken.

Ik heb nu te veel stress voor de wedstrijd van zometeen :oops:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Gebruikersavatar
heino
piloot
piloot
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 10:27 am

Re: Macchi

Bericht door heino » zo mei 22, 2005 5:24 am

Wondermike schreef:Ik vind de Macchi er schitterend uit zien. Ook in het echt is het een kist met uitstraling.

Als je een de tip en root ribben aanlevert kan ik elk type vleugel maken wat je maar wilt. De span van een Me109 zal ik even nakijken.

Ik heb nu te veel stress voor de wedstrijd van zometeen :oops:


Ik ben het met michel eens, het is een kist met uitstraling geworden of in andere bewoording "een kist met balle".

Ik ben benieuwd hoe goed ie zal vliegen en wat de eigenschappen van deze nieuweling zullen zijn.

Enne michel :shock: wat stress voor de wedstrijd :twisted: ik geloof daar niks van :D het zal wel een beetje zand in de ogen van de vijand strooien zijn 8) maargoed ik zal het straks wel zien.

In ieder geval was je wel een vroege vogel "Geplaatst: Zo Mei 22, 2005 7:04 am" :wink:

Grtz,
Heino

frans
commander
commander
Berichten: 86
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:08 pm

Bericht door frans » zo mei 22, 2005 4:33 pm

Hey Ram6,

Mijn ME (die ik aan het bouwen ben) is 92cm (moeten misschien nog tips op)

Ik heb hier zo'n schuimvleugelkernen setje liggen die jan ooit teveel heeft gesneden, dus zeg het maar als je hem kan gebruiken.

Gebruikersavatar
Ram6
piloot
piloot
Berichten: 15
Lid geworden op: wo apr 06, 2005 11:00 am

Bericht door Ram6 » ma mei 23, 2005 11:14 am

Als je de tip en root ribben aanlevert kan ik elk type vleugel maken wat je maar wilt. De span van een Me109 zal ik even nakijken.


@Michel: Da`s mooi! Daar wil ik dan graag gebruik van maken! :wink:
Laat die ME-vleugel dan maar zitten. Ik neem tzt contact met je op voor de Folgore vleugel. :lol:

@Heino: Ik hoop dat ik straks genoeg "balle" heb om `m in te vliegen! :twisted: :wink:

@Frans: Bedankt voor je voorstel :!:
Gezien Michel de vleugel op maat wil snijden voor de Folgore ga ik toch voor die optie.
Kan ik namelijk ook het vleugelprofiel zelf bepalen. :wink:


Oh ja, bovenstaande helm blijkt geen Amerikaanse of Italiaanse helm te zijn uit WOII, maar een Nederlandse chaffeurshelm van tijdens of na WOII (hoorde ik van Peter afgelopen weekend)... :oops: Foutje,.. bedankt!


GRT,
Ram6 "Folgore"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast