Project X, de bouw van een piep F8F Bearcat.

Deze plaats is erg leuk om alle bouwvarianten te bespreken. Het plaatsen van foto's. afmeting per foto max 400 x 300 en één foto. Twee foto's naast elkaar de helft van het formaat. Host je foto's op aircombat. Nooit foto's kwijt. (Vraag om de voorwaarden)
Plaats reactie
Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Project X, de bouw van een piep F8F Bearcat.

Bericht door Wondermike » za mar 20, 2004 8:11 am

Ik liep al een tijdje rond met het idee om de collectie een beetje uit te breiden. Commercieel gezien ook erg interessant. :wink:
Daar ik al drie 4 cc modellen in het programma heb ben ik gaan kijken naar modellen die goed uit piep te snijden zijn maar wel voor een 2,5cc motor geschikt zijn. :P

Omdat de japanners (zie KI-43) straks onze velden zullen bevolken kwam ik al snel bij een geallieerd model uit. De zoektocht eindigde eigenlijk bij Grumman die meerdere leuke vliegtuigen hebben gebouwd. Mijn Hellcat is er b.v. al een. Verder is er dan nog de schitterende Tigercat, Wildcat en de Bearcat uit die periode. :shock:

Maar de laatste is het geworden. De 3d views waren snel gevonden en het rekenen kon beginnen. De romp is behoorlijk bol waarbij dus wat concessies gedaan moeten worden tijdens het snijden of er moet erg veel geschuurd worden. Hier heb ik een middenweg in gezocht. Na een dag of wat boven de tekeningen gehangen te hebben :oops: ben ik er met veel plak en knipwerk uit. De papieren moedermallen zijn klaar. :P
De cockpitkap van de Typhoon is zo goed als identiek zodat dat probleem al gelijk getackeld is. :wink: Verder zit het stabilo wat hoog wat creatief opgelost dient te worden. Iets zakken doet het model geen kwaad.

Voor het vleugelprofiel blijkt wat Pe al aangaf dat de tapsheid en vorm voor veel modellen aardig uit te wisselen valt. Het ME109 profiel gaat het onder de Bearcat goed doen. Snel en wendbaar.

Waar ik wel rekening mee moet gaan houden is het zwaartepunt. De vleugel staat behoorlijk direkt achter het motorschot. Dit wordt misschien lastig maar ach.... Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Afbeelding
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Bearcat deel 2

Bericht door Wondermike » zo mar 21, 2004 7:11 pm

OK, na al het papierwerk heb ik vandaag de mallen voor de romp gemaakt. Ik doe dit van 3 of 4 mm triplex. :idea: Voorbereid op veel naleveringen zal ik maar zeggen.
Hoe ik het ook bekijk het lijkt niet op een vliegtuig. 4 houten schijfjes gaan de Bearcat wakker maken?!?! :wink:

De op maat gemaakte blokken piep liggen al klaar. Lastig is dat een deel van het vleugelprofiel uit het middendeel van de romp moet worden gehaald en het laatste deel uit het achterstuk van de romp. Eigenlijk hetzelfde als bij de Hellcat. :? Het eindresultaat van al die berekeningen zie je pas na dat je de eerste romp kompleet hebt gesneden. :cry:

Ook heb ik de wortelrib en de tiprib gemaakt. Van de wortelrib moesten er twee komen om het profiel uit de romp te snijden. :cry: Dit is best veel werk :!: :!:

Ik ga nu kijken of ik wat foto's kan gaan maken van het gebeuren tot nu toe om hier te delen.
Ook het stabilo en kielvlak kunnen worden gemaakt. Dit doe ik met 4mm hard balsa om flutter te voorkomen. Wat een hoog kielvlak heeft dat ding zeg... :shock:

Morgen meer.....
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

peter volleberg
administrator
administrator
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 01, 1970 12:00 am

X en hoe verder

Bericht door peter volleberg » ma mar 22, 2004 4:33 pm

Is tie mooooooiii zage zage zage.....

Die klepjes aan de onderkant zullen wel een beetje in de weg zitten. Maar ja je kunt er altijd nog een buggy onderhangen om te kunnen landen. Lijkt me ook gaaf.
Nog een oplossing.
Zondag was Emile aan het vliegen met harde wind en het was bijna niet mogelijk om te landen. Pakt die Heino die Xtra zo uit de lucht en dat met lopende motor. Je mot het maor kunne!!!!!!!!!!!!!!!
-----------------------------
Stoppen kan ik altijd nog

peter volleberg
administrator
administrator
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 01, 1970 12:00 am

wat is dit???

Bericht door peter volleberg » ma mar 22, 2004 4:48 pm

Soms moet het niet altijd hout zijn. Af en toe ook een beetje kunststof of zo.
Hier een onderdeel van de projecten welke ooit bij de Pioniers gelopen hebben. In de eerste rij in het midden de mal.


Afbeelding

Ziezo nieuwe en nog niet koud. Kunnen de watjes weer vliegen.
-----------------------------
Stoppen kan ik altijd nog

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Project X

Bericht door Wondermike » ma mar 22, 2004 7:30 pm

Nou hier is het dan mee begonnen. excuses voor de slechte kwaliteit.
De extra strepen zijn voor de snijmallen.

Afbeelding
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

project X

Bericht door Wondermike » ma mar 22, 2004 7:35 pm

Nou na een virtueele 3d ervan gemaakt te hebben met een hi tech stukje gereedschap (grijze massa in schedelpan) kwam het volgende eruit.
De beruchte snijmallen. 4mm waaibomenhout, een beste investering dus.
Afbeelding
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

project X

Bericht door Wondermike » ma mar 22, 2004 7:40 pm

FF spelen met een hete draad en de onderdelen zijn klaar voor het echte snijwerk. Het vleugelprofiel moet dus uit de staart en uit het middendeel van de romp worden gesneden.... Motorkapje wordt 8cm, middenstuk 22 cm en de staart 36cm. Het kielvlak maakt de kist nog een cm of 3 langer.

Afbeelding

Afbeelding
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

project X

Bericht door Wondermike » ma mar 22, 2004 7:50 pm

Als je de tekening snel bekijkt lijkt hij erg op de thunderbold. :shock:
Maar hij is beduidend kleiner en het kielvlak gaat nog een behoorlijk stuk omhoog.

Nou morgen is het snijdag en wordt de romp geboren. :wink:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

project X

Bericht door Wondermike » wo mar 24, 2004 6:20 am

hehehe, eigenlijk ben ik een Russische KGB spion under cover als piep modelvliegtuig bouwer in Nederland. sssstttt! :!:

De letters staan in spiegelbeeld knurft!

Het snijden is maar half gevorderd gisteren.... alleen de staart sectie en de vleugels moeten nu nog. Er moesten even 2 corsairs tussendoor. :wink:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

ton goede
flightchief
flightchief
Berichten: 50
Lid geworden op: do mar 25, 2004 10:10 am

Bericht door ton goede » do mar 25, 2004 10:14 am

Dat ziet er weer vet cool uit Mike, :wink:

Ik denk dat dit soort 2,5 cc kissies wel uitgerust moeten worden met een goeie MVVS, gezien de rompdikte is er wel wat weerstand te overwinnen.

Ben benieuwd naar kleurenschema, donkerblauw is een kl... kleur om in de lucht te zien, tenzij je een uitvoering vindt met strepen o.i.d.

succes,

groet,
The Force
May the force be with you...

Gebruikersavatar
Daniel
flightchief
flightchief
Berichten: 54
Lid geworden op: do mar 18, 2004 10:28 am

Bericht door Daniel » do mar 25, 2004 11:22 am

Hallo Mike,
die Lackierung ist Klasse, vor allem für deine Gegner :wink: , da braucht man nicht lange suchen, die Kiste sieht man sofort :twisted: . Gib dir mal ein wenig Mühe! Ich will einen Gegner und kein Opfer :D .
Gruß Daniel
Smile, I'm on your six!....Bang-bang, you are dead!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Project X

Bericht door Wondermike » do mar 25, 2004 5:09 pm

Nou dit moet hem worden, vers van de pers of snijtafel. :shock:
Romp ligt er een beetje bij als de karpers die ik graag vang. :?
Let wel dit is de ruwe romp, het vleugelprofiel is MEGA dus maar kijken wat het wordt.

Vanavond het kielvlak en stabilo maken. En de romp in elkaar lijmen :!:

Afbeelding
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Project X

Bericht door Wondermike » do mar 25, 2004 5:16 pm

Ja dat van die kleuren he.... Invasie strepen zijn uit den boze. De Bearcat is volgens mij niet betrokken geweest bij de invasie in frankrijk. :(

Ik ga driftig zoeken naar foto's van originele maar de overlevende zijn allemaal blauw of blauw. Of blauw. :?
Alleen de "Rear Bear" is goud met wit en wordt bij de Reno Air Races gebruikt.
Ik heb wel een foto van een fel gele maar ik weet niet wat meer opvalt in de lucht..... :idea: :idea:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Bericht door Wondermike » do mar 25, 2004 7:01 pm

ton goede schreef:Dat ziet er weer vet cool uit Mike, :wink:

Ik denk dat dit soort 2,5 cc kissies wel uitgerust moeten worden met een goeie MVVS, gezien de rompdikte is er wel wat weerstand te overwinnen.



Misschien dat Pe mijn 3,5 cc wel wil ruilen voor een 2,5cc met stille demper :idea: :idea: :idea: :idea: Dan weten we zeker dat die gebruikt gaat worden. En in duitsland zitten ze met smart op een 3,5cc te wachten :!: :!: :!: :!: :!:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

frans
commander
commander
Berichten: 86
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:08 pm

Bericht door frans » do mar 25, 2004 9:51 pm

geel of blauw je word toch wel gezien

ik heb foto's gevonden van zwarte en zilvere bearcat's
met google.nl volgens mij heb ik er zelfs een gevonden van de Invasie een bearcat met een franse flag op z'n staart

die foto staat op

http://francewarbirds.free.fr/gallery-e ... ord02.html

het is rechts de derde van onder

gr. frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast