Een nieuw bouwdraadje

Deze plaats is erg leuk om alle bouwvarianten te bespreken. Het plaatsen van foto's. afmeting per foto max 400 x 300 en één foto. Twee foto's naast elkaar de helft van het formaat. Host je foto's op aircombat. Nooit foto's kwijt. (Vraag om de voorwaarden)
Plaats reactie
Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Een nieuw bouwdraadje

Bericht door Wondermike » ma dec 17, 2007 6:44 pm

Wie oh wie start er weer eens een bouwdraadje op het forum.
Het is akelig stil op het forum en rond het combatten en dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Ik weet dat bv. Pe goed een model kan ontwerpen en bouwen.
Hoe staat het ermee Pe?
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Mustang P-51 2,5 ccm

Bericht door gerrit » wo dec 19, 2007 10:47 am

Hey Wondermike,
ik wil wel een draadje openen, maar je hebt te maken met een rookie weet je nog? Ik ben net gestart met een Mustang 2,5 cc. Ik zou eigenlijk moeten beginnen met één van de twee piep-kits die ik onlangs heb ontvangen, maar ik maak toch eerst de Mustang. Ik heb onderweg een heleboel raad nodig, dus het is voor mij misschien wel handig om dit draadje op te pakken. Eerst moet iemand me maar eens uitleggen hoe ik foto's kan uploaden. Vervolgens kan ik jullie laten zien hoe mijn eerste bouwproject verloopt. Ik ben nu halverwege de vleugel (balsa) en heb tot nu toe alles gefotografeerd. Geïnteresseerd?
Gr. Gerrit

peter volleberg
administrator
administrator
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 01, 1970 12:00 am

Re: Mustang P-51 2,5 ccm

Bericht door peter volleberg » wo dec 19, 2007 2:09 pm

gerrit schreef:Hey Wondermike,
ik wil wel een draadje openen, maar je hebt te maken met een rookie weet je nog? Ik ben net gestart met een Mustang 2,5 cc. Ik zou eigenlijk moeten beginnen met één van de twee piep-kits die ik onlangs heb ontvangen, maar ik maak toch eerst de Mustang. Ik heb onderweg een heleboel raad nodig, dus het is voor mij misschien wel handig om dit draadje op te pakken. Eerst moet iemand me maar eens uitleggen hoe ik foto's kan uploaden. Vervolgens kan ik jullie laten zien hoe mijn eerste bouwproject verloopt. Ik ben nu halverwege de vleugel (balsa) en heb tot nu toe alles gefotografeerd. Geïnteresseerd?
Gr. Gerrit



Dat lijkt me leuk.
Als je dit ook onze website wilt doen, Dan plaats ik alle foto's ook compleet met jouw verslag op onze website. Je hoeft dan geen foto's te hosten. Je krijgt van mij de links waar de foto's staan.
Ze reken dan ook niet kwijt.
-----------------------------
Stoppen kan ik altijd nog

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Bericht door Wondermike » wo dec 19, 2007 6:20 pm

Wat voor mustang is het? Is het van de tekening van Steve Hergett want dat is een succesnummer :wink: Mijn eerste combatkist was een Macchi C200 en dat was geen succes. Ging wel als de brandweer (als tie eenmaal in de lucht was :oops: )

Hierna de P51 van Steve gebouwd en dat was in 2000. Deze is dit jaar pas definitief gecrashed en geklikoot. Er worden door meerder mensen op onze club nu mustangs gebouwd. (Wel met styro vleugelssetjes)

fotos willen we zien :D
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Vorderingen Mustang P51

Bericht door gerrit » wo dec 19, 2007 9:23 pm

Tekening is inderdaad van ene Steve Hergett. De tekening bestaat uit twee delen, eerste deel voor de romp en de tweede tekening is van de vleugel. Beide delen zijn van balsahout en bedoeld voor een 2,5 ccm motortje. Ik ben net met de vleugel begonnen. Ik bouw op een tafeltje, een soort mal, waarvan de hoek van de vleugel al in de mal verwerkt is. Dit idee heb ik gepikt van een van jullie collega's en dat is een gouden tip. Het bouwt gemakkelijk op die manier. Verder heb ik besloten om in de vleugel montagepunten te maken voor een landinggestelletje dat er gemakkelijk weer vanaf te schroeven is. Ook heb ik besloten om niet met één centrale servo in het midden van de vleugel te werken, maar met twee kleinere servo's direct voor de rolroeren. Of dit beter is, zal de tijd leren. Tot zover even dit bericht. Volgend bericht waarschijnlijk op vrijdag. Dan wellicht met foto's. Deze week mega druk op het werk. Vanavond kerstdiner, morgenavond kerstdiner, vrijdagavond kerstborrel. Vervelend nietwaar.
Gr. Gerrit

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Nou, hier komtiedan! Mustang P51 volgens Steve Hergett

Bericht door gerrit » zo dec 23, 2007 4:07 pm

Nou, hier komtiedan! Mustang P51 volgens Steve Hergett

Voordat ik ga beginnen, maak ik eerst een mal voor de vleugel. Stiekem afgekeken van "Heino". Heino bedankt! In de mal zit de knik van de vleugel. Dat werkt perfect, echter lukt het slecht om de "tipverdraaiing" in de mal mee te bouwen. Ook blijkt de vleugel tijdens de vorderingen een eigen leven te gaan leiden. Uiteindelijk wordt de vleugel mooi vlak, maar somslijkt het wel een beetje te torderen. Als je alles vastspeldt op de tafel, dan zit in no-time alles aan de tekening vastgeplakt. Volgende keer plasticfolie tussen de tekening en de vleugel? Hoe doen anderen dat? reacties?

Afbeelding

Afbeelding


De tekening heb ik van internet geplukt. Ik weet niet meer precies waar ik hem heb gevonden. Het was oorspronkelijk een CAD-tekening of zoiets, maar die heb ik overgezet in PDF formaat. Hierdoor was hij door mij zelf te schalen en ook op A4 te printen. De grote tekening heb ik bij de copy-shop laten printen. Dit kostte ongeveer 4,50 euro per A0 afdruk. Op A4 print ik de losse onderdelen die ik vervolgens met een pritt-stift op het balsahout plak. Als je later het papier lospeutert, dan blijft er geen lijm achter op het hout.

Afbeelding

Afbeelding


Eénmaal opgeplakt, is het gemakkelijk uit te snijden. Het begin is er. Zou het werkelijk vliegen?

Afbeelding

Afbeelding


Links: spantjes even op de tekening. Rechts: het bouwen is begonnen.

Afbeelding

Afbeelding


Links: Middendeel van de vleugel Rechts: Omdat ik nog geen doorgewinterde "combatter" ben, bouw ik een balkje in voor een landingsgestelletje. Ik probeer het zo te maken dat het demontabel is. Je moet immer ook een buiklanding kunnen maken, toch?

Afbeelding

Afbeelding


Tot zover deel één. Te uitgebreid? tips of trucs? laat het even weten.


Gerrit

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

P51 mustang

Bericht door Wondermike » ma dec 24, 2007 8:15 am

Nou Gerrit, dat ziet er goed uit. Ik heb een 20" breedbeeld en kan alles prima zien :wink:

Ik heb al gezien dat je netjes en secuur kan bouwen! Als het zwaartepunt van de mustang goed is vliegt dit model erg makkelijk en geeft het een mooi vliegbeeld.

Peter heeft een beetje gelijk, zet de foto's maar onder elkaar dan is het voor andere makkelijker te lezen.

Een goede start, ik wacht nog even op mijn snij partner en ga dan beginnen met de P-47 en de Corsair.

Heino, ben je ook nog wat aan het bouwen?
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Bericht door gerrit » vr dec 28, 2007 6:35 am

Foto 011

De onderkant van de vleugel is inmiddels bekleed. Niet helemaal volgens tekening, want eigenlijk moet alleen de voorkant bekleed worden met balsahout van 1,5 mm. Ik heb besloten dat ik de hele vleugel ga bekleden met balsahout. In de hoop dat het geheel dan een stuk sterker wordt. En het gewicht..... Dat zien we later dan wel weer.
In de vleugel komen aan elke kant een servo. Voor elk rolroel één. Hierdoor is de bediening directer en heeft minder speling. Eén servo meer is natuurlijk ook weer meer gewicht.... Grrrr dat gewicht. Ook het gewicht van de bedrading valt best tegen. Als mijn mustangetje nog maar van de grond wil komen. Elke servo wordt op een hellinkje gemonteerd zodat een zo groot mogelijk deel van de hevel boven de vleugel uit zal komen. De servo ligt zo ook onder dezelfde hellingshoek als de aflopende kant van het vleugelprofiel.

Afbeelding

Beste combatters, wat mag een vleugel wegen? Zo alles bij elkaar. (hout, servo's, bedrading, folie). Ik maak me best wel zorgen over het gewicht.


Foto 012
Dit is best eng. Ik heb de originele stekkers van de servo's afgeknipt. Vervolgens de bedrading verlengd. Gesoldeerd en met krimpkous netjes afgewerkt. De bedrading plak ik vast met secondelijm om gerammel te voorkomen. Zodadelijk ga ik de bovenkant ook afwerken met balsahout en dan kan ik niet meer bij de servo. Het moet dus in één keer goed gebeuren.

Afbeelding

Beste mensen. Vertel eens ben ik op de goede weg of doe ik het helemaal verkeerd. Dit is het eerste RC model dat ik bouw en ik heb alleen een tekening en een beetje bouwervaring van heeeeeeel lang geleden.

Gr. Gerrit :wink:

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Bericht door Wondermike » vr dec 28, 2007 7:09 am

Het gaat goed zo. Het volledig bekleden is op zich niet nodig maar zal hem niet veel zwaarder maken. En gewicht is belangrijk maar ook weer niet al te druk om maken. Mijn Messerschmitts wegen allemaal dik een kilo met een normaal batterij pakket, 8 kanaals ontvanger en standaard servo´s. En dan een OS CVA erop :oops:
Maaaar..... ik heb nu ook een `lichte`Me109 en ik moet toegeven dat hij toch beter vliegt dan mijn oude.

Mijn lichtste combat was de Macchi en die woog 670 gram 8)
Probeer nu dan te besparen op batterijpakket en ontvanger.
Wat voor motor wil je gaan gebruiken?

De servokabels kunnen prima zo gesoldeerd worden. Geen enkel probleem.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Bericht door gerrit » vr dec 28, 2007 10:28 am

Hey Wondermike, bedankt voor je reactie, ik heb er weer vertrouwen in! :lol:

Laatst zei ik toch dat ik ergens een bouwbeschrijving had zien staan van de bouw van een "piep-kist" en dat ik die bouwbeschrijving nergens meer kon vinden. Nou die heb ik dus weer teruggevonden in de historie van mijn PC-tje en wel op de site van WMMODELS. Ken je die toevallig? :wink: Daar staat voor een deel een beschrijving op van een Hellcat (http://www.wmmodels.nl/F6F%20Building.html). Echter kon ik de pagina niet meer terugvinden. Het gaat overigens erg goed met de site van WMMODELS. De site komt er steeds beter uit te zien. Nu nog even wachten tot alle bouwbeschrijvingen er mooi opstaan met plaatjes. Ik zie trouwens dat er vleugels te koop zijn van Lockheed P-38 Lightning (My absolute favorite!) Bestaat er ook een bouwtekening voor de rest van het vliegtuig waar die vleugels voor gemaakt zijn? Daar heb ik wel zin in !!!

Even terug naar je vraag: De motor van de Mustang. Ik heb een 2,5 CC motortje gekocht. Op de verpakking staat "Graupner OS Max 15 LA". Ook heb ik er een extra stil dempertje bij gekocht. Lijkt op een standaard demper, maar er zit een klein stukje in het middendeel ingebouwd. Dat moet het geluid extra dempen. Ook heb ik er een 8X4 propellor bij gekocht van Robbe.
De zender is een Multiplex Cockpit SX (Set met ontvanger en 1 servo) en (last but not least) omdat die dertiende maand erg meeviel dit jaar heb ik Earofly Professional gekocht. Ik kan nu met mijn eigen zender trainen voor mijn brevet. Wellicht dat ik dat op deze manier snel kan halen met weinig brokken. Zou toch zonde zijn nietwaar?

Tot zover even. De volgende post is weer met foto's!

Groetjes Gerrit.

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Bericht door gerrit » vr dec 28, 2007 12:37 pm

Istieweer!!

Vleugeltje gaat dicht. Nog even met de zender checken of de servo echt in de 'nul' stand staat, anders heb ik een probleem. Dan de vleugel dichtplakken. Ik lijm bijna alles met "medium AC". gaat lekker snel, maar is wel duur. Ik heb geen geduld om te spelden en een nachtje te wachten. Op de foto zie je de achterlijst er al bij liggen. Die is kant en klaar gekocht en is toevallig van de juiste dikte. Ik wil graag zelf bouwen, maar als het makkelijk kan, dan doe ik het gemakkelijk. :lol: :lol:

Afbeelding

Dat heveltje komt maar net boven de vleugel uit. Daar moet dus een sleuf komen die breed genoeg is om de hevel en het stangetje naar binnen te laten gaan. Maar dat komt later pas. (wordt vervolgd).

Afbeelding

Snel naar de andere kant.
De andere kant ook gecontroleerd (de servo) en dicht gelijmd. Die is dicht !!! Tijd voor een feestje. Dan nu de achterlijsten er tegen aan. Fantastich die secondelijm. Je kunt maar door blijven gaan.
Leuk tafelkleedje trouwens, nietwaar. Het familie kerstkleed. Ik zit dan ook gewoon aan de keukentafel en moet bij iedere maaltijd opkrassen. Grrr. Geen werkplaats op zolder hier. De zolder wordt bewoond door twee kleine krakertjes. Die hebben het hier zo goed, die gaan pas weg als ik bejaard ben denk ik.

Afbeelding

OK dan, neuslijsten ook gemonteerd en meteen een rondhoutje in de neus om later de vleugel in de romp te kunnen fixeren. Ik weet nog niet of ik de vleugel met elastieken ga vastzetten (rot gezicht) of dat ik de vleugel aan de achterkant met een grote kunststof schroef vastzet.
Iemand een advies????

Afbeelding

Zo dan, achterlijsten gemonteerd en geheel netjes geschuurd.

Afbeelding

Bijna compleet. Hier missen alleen nog de vleugeltips.
iesiemooi?
:lol:

Afbeelding

Tot zover maar weer. Nu eerst boodschappen doen.
Groetjes Gerrit

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Bericht door Wondermike » vr dec 28, 2007 4:20 pm

Vleugel ziet er goed uit, morgen vliegen denk? :wink:
De OS .15LA is een prima motor die zelfs zonder extra demper al onder de 80db blijft.

De lightning heb ik gebouwd van een setje waardeloze tekeningen.
In het veronica filmpje heb ik hem nog in mijn handen :shock: en hij bestaat nog steeds.

Ook is er een FMT versie van een 1/12 lightning. Hiervan heb ik ook een keer de vleugelkernen gesneden voor iemand. (de mallen heb ik nog :P )

Net als de Mosquito mijn favoriete model alleen voor combat wat zonde omdat het erg veel werk is.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Bericht door Wondermike » zo dec 30, 2007 7:34 pm

Het starten met de bouw van de P47 en Corsair wil bij mij nog niet lukken :oops:

Heb vandaag 10 vleugelhelften ingedekt voor een spoedopdrachtje Me109's bouwen.
Als dat klaar is zal ik beginnen met de twee kisten te bouwen.
Kan ik ze in Ahlen stuk vliegen in februari :wink:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Pé bedankt

Bericht door gerrit » di jan 15, 2008 8:10 am

Pé, dank voor het compliment. Je hebt gelijk, het zou zonde zijn om al dat werk aan barrels te vliegen op jacht naar een lintje. Ik denk dan ook dat ik deze Mustang eerst ga gebruiken om het vliegen met een 1/12 toestel onder de knie te krijgen. Ondertussen liggen er twee "piepkisten" om me te wachten om in elkaar gezet te worden. Met die twee kisten kom ik graag achter jullie aan :twisted: :twisted: :twisted: . Dat zal dan allemaal wel niet meevallen want volgens mij doen jullie dit al een poosje :oops:

Gr. Gerrit.

gerrit
flightchief
flightchief
Berichten: 29
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 5:18 pm

Pé bedankt

Bericht door gerrit » di jan 15, 2008 8:11 am

Pé, dank voor het compliment. Je hebt gelijk, het zou zonde zijn om al dat werk aan barrels te vliegen op jacht naar een lintje. Ik denk dan ook dat ik deze Mustang eerst ga gebruiken om het vliegen met een 1/12 toestel onder de knie te krijgen. Ondertussen liggen er twee "piepkisten" om me te wachten om in elkaar gezet te worden. Met die twee kisten kom ik graag achter jullie aan :twisted: :twisted: :twisted: . Dat zal dan allemaal wel niet meevallen want volgens mij doen jullie dit al een poosje :oops:

Gr. Gerrit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast