De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Omdat de P-47 klaar was en mijn lijm niet op ga ik ook nog een Corsair bouwen.
Na de P-47 is dat wel mijn volgende favoriete kist.
Hou dit topic dus in de gaten.....
Na de P-47 is dat wel mijn volgende favoriete kist.
Hou dit topic dus in de gaten.....
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Het gaat niet helemaal zoals gepland, ook met oefenen gaat er wel eens wat mis....
Mijn laatste vliegende P-47 zondag in de prak gevlogen na een beetje sparren met clubgenoten.
De grond was dichterbij dan ik dacht.
Maar hier dan de start van een bouwdraadje van de Corsair. Het is een Victor Rutten ontwerp die lastig te snijden is maar het resultaat is super.
Let wel, dit is hoe ik hem bouw. Dit wil niet zeggen dat het de beste manier is
Net als bij de P-47 bestaat de romp uit drie delen.
Deze gaan we aan elkaar lijmen en natuurlijk zorgen we ervoor dat dit recht gebeurd. We willen geen banaan.
Dit zijn de delen van de belly.
Mijn laatste vliegende P-47 zondag in de prak gevlogen na een beetje sparren met clubgenoten.
De grond was dichterbij dan ik dacht.
Maar hier dan de start van een bouwdraadje van de Corsair. Het is een Victor Rutten ontwerp die lastig te snijden is maar het resultaat is super.
Let wel, dit is hoe ik hem bouw. Dit wil niet zeggen dat het de beste manier is
Net als bij de P-47 bestaat de romp uit drie delen.
Deze gaan we aan elkaar lijmen en natuurlijk zorgen we ervoor dat dit recht gebeurd. We willen geen banaan.
Dit zijn de delen van de belly.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Voor de vleugelbevestiging lijm ik eerst een stuk hard balsa in de romp voor ik hem aan elkaar ga lijmen.
Hierna lijmen we de neusdelen aan de middendelen, de hoek van de neus is iets omhoog (by design)
Hierna lijmen we de staart er ook aan.
Hierna lijmen we de neusdelen aan de middendelen, de hoek van de neus is iets omhoog (by design)
Hierna lijmen we de staart er ook aan.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Vanaf de voorkant van de romp gemeten gaan we op 9cm de motorkap aftekenen.
en hierna zagen we dit deel er netjes af.
Dit is wat we nodig hebben voor de motorophanging.
Motorbok op het motorschot..... de motor wordt 90 graden naar links gedraaid.
Motorschot gelijmd op de romp.
De motor op het motorbokje om te testen, hierbij moet wat ruimte worden gemaakt voor de uitlaat.
En hierna ff checken of alles past.
en hierna zagen we dit deel er netjes af.
Dit is wat we nodig hebben voor de motorophanging.
Motorbok op het motorschot..... de motor wordt 90 graden naar links gedraaid.
Motorschot gelijmd op de romp.
De motor op het motorbokje om te testen, hierbij moet wat ruimte worden gemaakt voor de uitlaat.
En hierna ff checken of alles past.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Het afgezaagde deel van de neus splitsen we weer in tweeen. Ik doe dit net naast de lijmnaad.
Om genoeg ruimte te maken voor het in en uitbouwen van de motor moeten we wat piep gaan verwijderen aan de binnenkant van de motorkap.
En zo ziet het resultaat er dan uit.
Het eene deel van de motorkap kan er zo op worden gelijmd.
Het tweede deel eerst pas maken om de motor.
En hierna een test gat maken voor de uitlaat.
Dit maken we steeds groter tot de uitlaat op de motor past zonder de romp ergens te raken.
Met een heet stuk ijzer de gaten maken voor de uitlaat schroeven.
En hierna testen we of alles goed past.
Om genoeg ruimte te maken voor het in en uitbouwen van de motor moeten we wat piep gaan verwijderen aan de binnenkant van de motorkap.
En zo ziet het resultaat er dan uit.
Het eene deel van de motorkap kan er zo op worden gelijmd.
Het tweede deel eerst pas maken om de motor.
En hierna een test gat maken voor de uitlaat.
Dit maken we steeds groter tot de uitlaat op de motor past zonder de romp ergens te raken.
Met een heet stuk ijzer de gaten maken voor de uitlaat schroeven.
En hierna testen we of alles goed past.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Nu gaan we de voorste vleugelophanging maken. Eerst aftekenen.
Dan afzagen.
Van 4mm triplex een vervangend stukje maken en als dat goed past lijmen we dat op zijn plek.
Dan afzagen.
Van 4mm triplex een vervangend stukje maken en als dat goed past lijmen we dat op zijn plek.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Dit was voorlopig de romp. Ik ga nu eerst aan de vleugel beginnen, het leukste onderdeel van een Corsair......of toch niet
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Re: De geboorte van een nieuwe Corsair (WMmodels)
Ha die Michel! Ik moet zeggen, je werkt als een speer en je gaat lekker door. Je werkt ook erg netjes. Petje af. Vraagje: wat gebruik je eigenlijk als lijm? Gebruik je de lijm voor alles of gebruik je voor piep-piep iets anders dan voor piep-hout?
Ik ben overigens blij dat je nu met de Corsair bent begonnen. Wellicht ga ik er dan ook maar mee beginnen. Ik vind de Corsair helemaal super. Kun je misschien al verklappen wat voor servo's jij gebruikt? merk en type? Gebruik je een vier cellen of gebruik je een vijf cellen accu? Met deze wetenschap kan ik vast gaan shoppen .
Groetjes Gerrit.
Ik ben overigens blij dat je nu met de Corsair bent begonnen. Wellicht ga ik er dan ook maar mee beginnen. Ik vind de Corsair helemaal super. Kun je misschien al verklappen wat voor servo's jij gebruikt? merk en type? Gebruik je een vier cellen of gebruik je een vijf cellen accu? Met deze wetenschap kan ik vast gaan shoppen .
Groetjes Gerrit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast