Afwerken model, stap voor stap...

Deze plaats is erg leuk om alle bouwvarianten te bespreken. Het plaatsen van foto's. afmeting per foto max 400 x 300 en één foto. Twee foto's naast elkaar de helft van het formaat. Host je foto's op aircombat. Nooit foto's kwijt. (Vraag om de voorwaarden)
Plaats reactie
bird
newbie
newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 8:18 pm

Afwerken model, stap voor stap...

Bericht door bird » zo nov 28, 2004 10:31 pm

Eigenlijk vraagjes voor Pé ! Veel gelezen bij het Hayabusa project, doch voor mij niet 100% duidelijk.
Ja, 't moest er van komen, deze Belg is ook iets aan't bouwen, moet klaar zijn tegen de eerste wedstrijd (februari ? )

We beginnen met ééntje, en zien maar hoe het zich gedraagt (heb nog maar 1 motortje ook), dan massaproductie ? Nog niet zeker, misschien maken we nog andere modellen, genoeg enthousiasme, maar al dat bouwen slorpt een mens zijn vrije tijd nogal op (ook nog andere dingen te bouwen dan combatjes, hoewel een Fokker DrI eigenlijk ook wel zijn mannetje zou staan - zonde natuurlijk van al dat werk-lees vleugels bouwen.)

Hier in Belgenland nog niet veel mensen kunnen overtuigen om in deze business te stappen, misschien breng ik wel wat supporters mee (om mij te zien crashen dan..)

De eigenlijke vraag dan : ik heb nog niks anders gedaan dan modellen met folie afgewerkt, mijn Spitje wil ik wel mooi in de Humbrol kleurtjes spuiiten, maar ik heb een gemengde bouwwijze (balsa/styro) en vraag is nu of ik dit met printerpapier of met japanpapier moet bespannen (als je verdunde houlijm gebruikt, resulteert dit niet in kromtrekken v/h hout ?
Poriënvuller heb ik in huis, spanlak echter niet! En hoeveel lagen moet je van deze spullen lakken ? Kan het eens stap voor stap uitgelegd worden :?: Geef ook eens een paar merken van parketlak ?
(altijd makkelijk zo'n stap-voor-stap handleiding. :D

Groeten uit Oudenaarde (B)

Kurt :wink:
R/C flying, the best invention of the 20th century !

Wondermike
Topper
Topper
Berichten: 189
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am

Afwerking

Bericht door Wondermike » do dec 02, 2004 6:19 am

He Bird,

Erg leuk om te lezen dat er een zuiderbuur bezig is met het bouwen van een combat model. Wie weet komt het ook daar nog van de grond.

Ik heb het idee dat Pe even afwezig is. Eigenlijk kan ik je niet zo veel helpen omdat ik niks met papier doe. Ik heb wel eens gehoord dat ze met water verdunde witte houtlijm gebruiken om dit papier te plakken. Ik ben een folie man. Als je twee lagen spanlak over het piepschuim en het hout doet kan je hem gewoon spuiten.

Het forum lijkt een beetje in winterslaap te zijn. :(
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!

peter volleberg
administrator
administrator
Berichten: 55
Lid geworden op: do jan 01, 1970 12:00 am

spanlak en piepschuim

Bericht door peter volleberg » vr dec 03, 2004 7:46 am

Spanlak op piepschuim?

Nou meen ik mij toch te herinneren dat spanlak op cellulose basis gemaakt is. Deze spanlak is nogal agressief op allerhande andere stoffen en naar mijn weten is piepschuim een stof welke geen spanlak verdraagt. Ik zou daarom eerts maar eens testen voor dat je enthousiast begint te smeren met spanlak op piepschuim. (Ook wel tempex genaamd)

Juist door met witte lijm een laagje papier als basis op het piepschuim te plakken zou dat wel kunnen lukken om dan met spanlak een goede basis laag te maken zodat spanlak dan niet aan het pieschuim komt en dan werkt dat prima. Ik heb ook mog een tijdje gexperimenteerd met emaille lak van Graupner, maar dat gaf bij mijn mooi resultaat. Voor mij is deze lak eenvoudig te dun om fatsoenlijk te dekken.


Peter :twisted: :D :) :idea:
-----------------------------
Stoppen kan ik altijd nog

bird
newbie
newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma mei 17, 2004 8:18 pm

Bericht door bird » vr dec 17, 2004 10:50 pm

Bij welke dhz-keten vind je die Pantserlak ?
R/C flying, the best invention of the 20th century !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast