Hoe krijgen we de 2,5cc modellen terug in de wedstrijden?
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Hoe krijgen we de 2,5cc modellen terug in de wedstrijden?
Het probleem speelt al langer en het lijkt onomkeerbaar. De verschuiving naar de 3,5cc en 4cc modellen. En bij ons valt het qua snelheid (op sommige na) nog wel mee. Maar ik zie bij onze oosterburen dat de snelheid meer en meer toeneemt.
Er wordt amper gejaagd en alleen maar zo snel mogelijk gevlogen om op zoveel mogelijk plaatsen te zijn in zo'n kort mogelijke tijd.
En dit moet stoppen en liefst zo snel mogelijk.
Het geven van bonuspunten voor 2,5cc modellen is een optie maar ligt internationaal niet goed. Maar als we de combat kunnen aanpassen zonder aan de internationale regels te voldoen dan is dat gewoon zo.
Het gaat als prioriteit om de combat in Nederland :!:
Mijn eerste voorstel (geen verplichting) is om minimaal 1 ronde per wedstrijd een 2,5cc kist te gebruiken. Ik zelf ga hier in Geldrop mee beginnen. Een ander hekel punt is de 3,5cc motoren op kisten die prima met een 2,5cc kunnen vliegen (zero, hurricane, ki61 en andere uitgerekte en experimentele modellen). Van deze grijze groep moeten we ook af.
Zoals het er nu bij wedstrijden uit ziet is wel spectaculair voor toeschouwers maar het zal ze ook afschrikken. De toename van combat vliegers is minimaal (lees nul) en als er een paar meer afhaken ligt de klasse op zijn gat.
OK, shoot the messenger en spui je gal en kritiek maar draag dan ook oplossingen aan voor onze problemen.
Ik ga mijn ME109 van het weekend weer invliegen.
Er wordt amper gejaagd en alleen maar zo snel mogelijk gevlogen om op zoveel mogelijk plaatsen te zijn in zo'n kort mogelijke tijd.
En dit moet stoppen en liefst zo snel mogelijk.
Het geven van bonuspunten voor 2,5cc modellen is een optie maar ligt internationaal niet goed. Maar als we de combat kunnen aanpassen zonder aan de internationale regels te voldoen dan is dat gewoon zo.
Het gaat als prioriteit om de combat in Nederland :!:
Mijn eerste voorstel (geen verplichting) is om minimaal 1 ronde per wedstrijd een 2,5cc kist te gebruiken. Ik zelf ga hier in Geldrop mee beginnen. Een ander hekel punt is de 3,5cc motoren op kisten die prima met een 2,5cc kunnen vliegen (zero, hurricane, ki61 en andere uitgerekte en experimentele modellen). Van deze grijze groep moeten we ook af.
Zoals het er nu bij wedstrijden uit ziet is wel spectaculair voor toeschouwers maar het zal ze ook afschrikken. De toename van combat vliegers is minimaal (lees nul) en als er een paar meer afhaken ligt de klasse op zijn gat.
OK, shoot the messenger en spui je gal en kritiek maar draag dan ook oplossingen aan voor onze problemen.
Ik ga mijn ME109 van het weekend weer invliegen.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- administrator
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo mar 07, 2004 8:25 pm
Het zal zelfs verder gaan denk ik. Als we alleen voor Nederland een dergelijke regeling op touw zetten, dan is dat alleen voor Nederland leuk, maar er zijn een groep buitenlanders die hier mee vliegen. En dan????
Toch ben ik het helemaal met je eens. De overkill aan power bij modellen die goed met een 2.5 ccm uit de voeten kunnen is zeker een kwade geest voor wat de aanwas voor wat nieuwe piloten betreft.
Je kunt met jou voorstel zeker wat gaan regelen in Nederland zonder daarmee de internationale regelgeving te trotseren.
Probleem is de wedstrijden die internationaal mee tellen? De deelname daaraan is misschien wel niet zo groot. Moeten we ons dan op twee sporen richten?
Als we ons veroorloven op jou spoor te vliegen, dan hebben we achterstand op internationaal niveaux
Toch ben ik het met je eens. De (te) grote snelheid heeft niets meer te maken met het proberen elkaar te overtroeven qua vliegkennis en kunde.
Met hoge snelheid heen en weer racen en soms iets treffen doet daar veel aan af.
Wie een goede oplossing heeft mag het zeggen. (MOET)
Peter
Toch ben ik het helemaal met je eens. De overkill aan power bij modellen die goed met een 2.5 ccm uit de voeten kunnen is zeker een kwade geest voor wat de aanwas voor wat nieuwe piloten betreft.
Je kunt met jou voorstel zeker wat gaan regelen in Nederland zonder daarmee de internationale regelgeving te trotseren.
Probleem is de wedstrijden die internationaal mee tellen? De deelname daaraan is misschien wel niet zo groot. Moeten we ons dan op twee sporen richten?
Als we ons veroorloven op jou spoor te vliegen, dan hebben we achterstand op internationaal niveaux
Toch ben ik het met je eens. De (te) grote snelheid heeft niets meer te maken met het proberen elkaar te overtroeven qua vliegkennis en kunde.
Met hoge snelheid heen en weer racen en soms iets treffen doet daar veel aan af.
Wie een goede oplossing heeft mag het zeggen. (MOET)
Peter
If you want to do something, Do it Fast.Do it quick, Do it Furious.
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
We kunnen ook als experiment in de ned. competitie de 2,5 cc kisten met een dergelijke motor een bonus geven van+50 p.(geen mvv'sen a.u.b., althans moeten we dan goede letten op toeren en geluid, om nare discusies en onzekerheden uit de weg te gaan, moet je de mvvsén dan gewoon verbieden).
Want als het is om de echte "dog-fight" terug te krijgen kun je ook geen 2,5 cc klasse warbirds rond laten scheuren met een Mvvs die in de lucht opspint naar zo'n 19-20.000 rpm!
gr, Ton
Want als het is om de echte "dog-fight" terug te krijgen kun je ook geen 2,5 cc klasse warbirds rond laten scheuren met een Mvvs die in de lucht opspint naar zo'n 19-20.000 rpm!
gr, Ton
May the force be with you...
Mij maakt het niet zo veel uit hoe hard we vliegen als iedereen maar evenhard gaat. Dus als we de regels aanpassen zodat de snelheid eruit gaat vind ik dat goed. Maar ik denk ik dat we dan niet alleen maar met 2,5cc motoren moeten gaan vliegen, dan missen we straks een helehoop mooie modelen.
Hoe is het met de proptesten van de 3,5 en 4cc motoren?
Of misschien kunnen we de 3,5 en 4cc modelen bijvoorbeeld maar met 100cc brandstof laten vliegen dan kunnen we ze niet de hele tijd volgas laten lopen omdat je dan de wedstrijd niet uit kan vliegen met de brandstof.
Hoe is het met de proptesten van de 3,5 en 4cc motoren?
Of misschien kunnen we de 3,5 en 4cc modelen bijvoorbeeld maar met 100cc brandstof laten vliegen dan kunnen we ze niet de hele tijd volgas laten lopen omdat je dan de wedstrijd niet uit kan vliegen met de brandstof.
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
2,5cc
De proptesten zijn in zoverre afgerond dat een 9*4 standaard op Ton zijn kist zit omdat jij daarmee net zo hard door de bocht gaat als rechtuit. Qua snelheid veranderde er niet veel.
Ik heb ook wel eens voorgesteld om te vliegen met een te zware prop.
maar een 9*6 zit standaard op een 4cc en dat trekt hij prima dan moeten we eens met een 10 * 5 testen of 11 * 4 Ik weet niet of dat leverbaar is.
Een 100cc tank? geen idee en wie gaat dat controleren?
Als iedere vlieger minimaal 1 ronde met een 2,5cc vliegt (niet verplicht maar sterk aandgeraden :wink: ) kunnen we eens kijken wat er gebeurd.
Kijk er zijn veel mooie 2,5cc kisten en er zijn veel mooie 4cc kisten, of de eerste groep waar het allemaal mee is begonnen verdwijnd of de tweede groep verdwijnd. Wat zal een P-47 of thun doen met een 4-takt? lijkt me ook een leuke test.
Ik heb ook wel eens voorgesteld om te vliegen met een te zware prop.
maar een 9*6 zit standaard op een 4cc en dat trekt hij prima dan moeten we eens met een 10 * 5 testen of 11 * 4 Ik weet niet of dat leverbaar is.
Een 100cc tank? geen idee en wie gaat dat controleren?
Als iedere vlieger minimaal 1 ronde met een 2,5cc vliegt (niet verplicht maar sterk aandgeraden :wink: ) kunnen we eens kijken wat er gebeurd.
Kijk er zijn veel mooie 2,5cc kisten en er zijn veel mooie 4cc kisten, of de eerste groep waar het allemaal mee is begonnen verdwijnd of de tweede groep verdwijnd. Wat zal een P-47 of thun doen met een 4-takt? lijkt me ook een leuke test.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
He Tour-de-france,
Hoe is het ? zijn je kisten alweer gerepareerd??? :)
@
By the way.... Vandaag vloog Wondermike met een ME-109 met een 2,5 cc(geen mvvs), en dat ding vloog net zo snel als mijn Thun met 4 cc, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met het zogenaamde snelheidsverschil.. :roll: ...Je moet gewoon goed lopende motoren hebben, :P en dan kun je net zo snel zijn als de jongens met 4 cc kisten... :wink:
gr, Ton
Hoe is het ? zijn je kisten alweer gerepareerd??? :)
@
By the way.... Vandaag vloog Wondermike met een ME-109 met een 2,5 cc(geen mvvs), en dat ding vloog net zo snel als mijn Thun met 4 cc, dus ik denk dat het allemaal wel meevalt met het zogenaamde snelheidsverschil.. :roll: ...Je moet gewoon goed lopende motoren hebben, :P en dan kun je net zo snel zijn als de jongens met 4 cc kisten... :wink:
gr, Ton
May the force be with you...
Ik heb nog niks gerepareerd ben een thunderbold aan het bouwen en de twinmustang aan he renoveren Voor geldrop ik vlieg dus ook met 2,5jes :D
Ik heb ook wel eens naast een thun gevolgen met mij gesneuvelde Me 109 ook met een 2,5 in Haselünne voor de wedstrijd geloof ik maar met lint vloog hij toch net iets anders..... hij viel nog net niet uit de lucht :? en de thun haalde me in alsof ik stilstond
Ik heb ook wel eens naast een thun gevolgen met mij gesneuvelde Me 109 ook met een 2,5 in Haselünne voor de wedstrijd geloof ik maar met lint vloog hij toch net iets anders..... hij viel nog net niet uit de lucht :? en de thun haalde me in alsof ik stilstond
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
big boys toys
Ja en zo was het vandaag ook. Zonder lint is het snelheidsverschil zoals ton zegt niet zo groot maar met lint wordt het even anders. Misschien gaat de 2,5cc nog wel net zo hard maar verliest het kistje veel meer snelheid in de bochten dan de 4cc kisten. Ook het op snelheid komen na zo'n bocht duurt veel langer. En er is nog een 2e aspect wat je niet moet verwaarlozen en dat is dat een klein model veel tuiteliger vliegt en dat je hem daarom veel minder lang alleen kan laten vliegen met het risico van net effe te laag uit komen (zoals vandaag). De grote modellen zijn koersvaster. :!:
De snelheid zonder lint was met wind mee nagenoeg gelijk maar tegen de wind is was de 2,5 in het nadeel.
De snelheid zonder lint was met wind mee nagenoeg gelijk maar tegen de wind is was de 2,5 in het nadeel.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Je merkt het gelijk in de start al zo'n 2,5 kist krijgt je bijna niet omhoog ik denk dat we moeten proberen om hetzelfde te krijgen met de 3,5 en 4cc kisten met props testen en dan kijken met welke prop je hetzelfde effect hebt.
Ik wil dit zelf wel gaan testen maar heb geen 4cc kisten vliegklaar :cry:
Ik wil dit zelf wel gaan testen maar heb geen 4cc kisten vliegklaar :cry:
-
- administrator
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo mar 07, 2004 8:25 pm
Ik ben het niet helemaal met de stellingen eens. Eigenlijk zeggen hier stukjes in de berichten dat een 2,5 ccm toch gte licht is.
Ik wil dat bestrijden.
Niet de factor power is het belangrijkste om goed te kunnen vliegen.
Vooral de instellingen en het vlieggewicht zijn hier belangrijker om een goed vlieggedrag te vertonen.
Je kunt een grote en te zware kist ook niet alleen met een zwaardere motor beter laten vliegen.
Nee, spaarzaam zijn in het gewicht, geometrische, optisch lijkende verdraaingen in de vleugel, de instelhoeken van vleugel moter en stabilo ten opzichte van de 0 lijn zijn hier ook heel erg belangrijke argumenten. Pak daarbij de uitslagen van de diverse roeren (met te grote uitslagen) die je model stil kunnen hangen in de licht is ook niet het beste wat er is.
Een juiste manier van afstellen en instellen tijdens het invliegen KAN je kist een goed vlieggedrag laten vertonen. Slecht gebouwd en ingesteld geeft per definitie een slecht vlieggedrag. En daar doet een DIKKE motor niets aan af.
Ik wil dat bestrijden.
Niet de factor power is het belangrijkste om goed te kunnen vliegen.
Vooral de instellingen en het vlieggewicht zijn hier belangrijker om een goed vlieggedrag te vertonen.
Je kunt een grote en te zware kist ook niet alleen met een zwaardere motor beter laten vliegen.
Nee, spaarzaam zijn in het gewicht, geometrische, optisch lijkende verdraaingen in de vleugel, de instelhoeken van vleugel moter en stabilo ten opzichte van de 0 lijn zijn hier ook heel erg belangrijke argumenten. Pak daarbij de uitslagen van de diverse roeren (met te grote uitslagen) die je model stil kunnen hangen in de licht is ook niet het beste wat er is.
Een juiste manier van afstellen en instellen tijdens het invliegen KAN je kist een goed vlieggedrag laten vertonen. Slecht gebouwd en ingesteld geeft per definitie een slecht vlieggedrag. En daar doet een DIKKE motor niets aan af.
If you want to do something, Do it Fast.Do it quick, Do it Furious.
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
klein
Het starten van de kleine modellen en dan met name met lint is inderdaad veel kritischer dan de grote modellen. Ik ga er trouwens van uit dat de meeste combat vliegers prima de juiste instellingen van hun modellen kennen en gebruiken.
Nu starten we wel eens met de wind dwars of zelfs een beetje van achteren en dat is met een 2,5cc kistje lastiger. Mijn Bearcat was in Ahlen nauwelijks omhoog te krijgen in de start met de wind van achteren :oops:
Maar toch, we zijn zo begonnen en dat ging toen ook vaker fout met starten maar dat hoort er bij. Ik vlieg normaal 8*4 propjes op de 2,5cc kistjes maar ik ga even testen met 7*5 props. Dit geeft met name bij de start voordeel.
Pe, jij maakt de 8*4 props toch korter? Hoe doe je dat? (Dat het met een schaar op kniptang gebeurd geloof ik wel maar hoe bepaal je welke afstand je er af haalt)
Ik ga ook even op zolder zoeken naar mijn oer combat model. Na een Macchi die absoluut niet te vliegen was door gebrek aan tip verdraaing heb ik inmiddels zo'n 6 jaar terug een Mustang gebouwd. (En die leeft nog steeds ja!!!!) Ook deze ga ik in ere herstellen zodat hij kan sneuvelen waar het hoort, op het slagveld. :P
Oh ja, en ik heb momenteel wel een test P-47 zonder motorkap. Ik ga hier de 4-takt van mijn dubbeldekker op zetten om te zien wat dat doet.
Heeft Roel of Toon dat nog niet eens getest Frans :?:
Nu starten we wel eens met de wind dwars of zelfs een beetje van achteren en dat is met een 2,5cc kistje lastiger. Mijn Bearcat was in Ahlen nauwelijks omhoog te krijgen in de start met de wind van achteren :oops:
Maar toch, we zijn zo begonnen en dat ging toen ook vaker fout met starten maar dat hoort er bij. Ik vlieg normaal 8*4 propjes op de 2,5cc kistjes maar ik ga even testen met 7*5 props. Dit geeft met name bij de start voordeel.
Pe, jij maakt de 8*4 props toch korter? Hoe doe je dat? (Dat het met een schaar op kniptang gebeurd geloof ik wel maar hoe bepaal je welke afstand je er af haalt)
Ik ga ook even op zolder zoeken naar mijn oer combat model. Na een Macchi die absoluut niet te vliegen was door gebrek aan tip verdraaing heb ik inmiddels zo'n 6 jaar terug een Mustang gebouwd. (En die leeft nog steeds ja!!!!) Ook deze ga ik in ere herstellen zodat hij kan sneuvelen waar het hoort, op het slagveld. :P
Oh ja, en ik heb momenteel wel een test P-47 zonder motorkap. Ik ga hier de 4-takt van mijn dubbeldekker op zetten om te zien wat dat doet.
Heeft Roel of Toon dat nog niet eens getest Frans :?:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
4-takten
De .30 4-takt lijkt mij uitermate geschikt voor een "grote" kist. De snelheid zal heel interessant zijn. :shock:
Mijn Squadron modellen is op 1 na weer kompleet. De laatste is door Air tour de Frans in Dahre gehalveerd. Ik zie weinig piep meer tussen de bruislijmnaden en ik weet ook niet of die nog gerepareerd wordt in de toekomst :(
Helaas is mijn uitgeleende batterij pakketje om het leven gekomen toen Frans zijn thun naar de eeuwige jachtvelden stuurde. Frans mocht je naar Dortmund gaan het was een standaard 700Ma batterij pakketje. Kosten daar 3 knikkers en een scheet. :D
Die krijg ik dan wel in Geldrop.
Mijn Squadron modellen is op 1 na weer kompleet. De laatste is door Air tour de Frans in Dahre gehalveerd. Ik zie weinig piep meer tussen de bruislijmnaden en ik weet ook niet of die nog gerepareerd wordt in de toekomst :(
Helaas is mijn uitgeleende batterij pakketje om het leven gekomen toen Frans zijn thun naar de eeuwige jachtvelden stuurde. Frans mocht je naar Dortmund gaan het was een standaard 700Ma batterij pakketje. Kosten daar 3 knikkers en een scheet. :D
Die krijg ik dan wel in Geldrop.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast