Pagina 1 van 1

De geboorte van een nieuwe P47 Thunderbolt (WMmodels)

Geplaatst: zo jan 06, 2008 8:18 am
door Wondermike
Ik ga een stap voor stap bouwbeschrijving maken van een Thunderbolt P47. Waarom dan niet gelijk in het forum als nieuw bouwdraadje :wink:
Ik moet nog een examen doen dinsdag wat me nu veel tijd kost maar hierna ga ik beginnen.

Dus hou dit draadje in de gaten :shock:

Geplaatst: zo jan 06, 2008 9:27 am
door gerrit
Ha die Michel,
Lijkt me leuk en hééééél leerzaam. Ik moet immers ook zo'n toestel in elkaar zetten. Je begrijpt het al, ik mag de kunsten graag afkijken. Heel veel succes met je examen en dan vlug aan het werk :wink: !

Ik zie het wel.....

Gr. Gerrit.

Geplaatst: do jan 10, 2008 6:23 pm
door Wondermike
Nou examen is binnen, bouwen maar :oops: tja, dat dacht ik maar eerst nog piep snijden om de bestellingen bij te werken en dan pas bouwen.
Peter, je vleugels worden morgen gemaakt en gaan dan ook nog op de post :shock:

Nog wat anders, heb inmiddels een flycamone2 binnen en ga daar van het weekend mee rondvliegen op een P-47. Als de beelden goed zijn zet ik hem in tijdens een oefencombat op ons veld. Gewicht van de camera is 39 gram incl. memory card en batterij.
Bouw start echt binnenkort :oops:

Geplaatst: vr jan 11, 2008 7:30 am
door Peter Volleberg2
Dat zou best wel eens aardig kunnen zijn. Vooral als je tijdens oefen wedstrijden kunt oonene en later ook weer kunt monteren.

Wie weet, heuse film maken.

Movie Star weet er iets van. Hahahahaha

a P47 is born

Geplaatst: vr jan 11, 2008 5:52 pm
door Wondermike
OK, ik ga beginnen. Vandaag een P-47 opzij gelegd voor eigen gebruik.
Ik wil hier de komplete bouw laten zien zoals ik ze normaal maak. Dus niet met ingedekte vleugels maar met liggers in de vleugels.

Als eerste ga ik de romp bouwen.

Alle delen zijn door het snijden gedeeltelijk aan elkaar gesmolten. Deze delen moeten voorzichtig worden gesplitst. Gooi de overgebleven piep niet weg maar gebruik dit om bv. lijm of verf te testen.

De delen van de neus sectie van de romp:

Afbeelding

De delen van de midden sectie van de romp:

Afbeelding

En de delen van de staart sectie van de romp:

Afbeelding
Als eerste lijm ik met PU lijm de staartdelen aan elkaar. Met spelden zet ik de delen goed vast. Het is van belang dat dit recht gebeurd.

Afbeelding

Voor de middendelen doe ik hetzelfde. Voor de neusdelen moet dit nu nog niet worden gedaan.

Afbeelding

Laat dit goed drogen. In de tussentijd kunnen alvast de houtdelen worden gemaakt. Hiervoor is nodig:
- Een 5mm balsa plank van hard balsa voor stabilo en kielvlak
- Een 8mm balsa plank voor de ailerons
- Triplex van 4mm voor het motorschot
- Triplex van 0,8mm voor de vleugelversterking in de romp

Gebruik de tekening hiervoor.

Afbeelding

Tot zo ver voor vandaag. Morgen ga ik de rompdelen aan elkaar lijmen en de motor pas maken op het motorschot......

Geplaatst: vr jan 11, 2008 6:00 pm
door Wondermike
Ik gebruik zoals in de bouwbeschrijving dus "hard" balsa. Maar wat is dat en hoe herken ik het. Balsa is een fantastisch mooi product.
Het is sterk en licht. Ideaal voor onze hobby natuurlijk! En balsa is er in verschillende hardheden.
Dit herken je door de hoeveelheid nerven, het is vaak donkerder van kleur en de planken zijn zwaarder dan de zachte planken.

Voor de staartdelen wordt dus hard balsa voorgeschreven en dat is om flutter te voorkomen.
Standaard worden de hoogteroeren door gefolied en zal flutter worden beperkt maar als je scharnieren gebruikt met een te grote opening tussen stabilo en hoogteroer kan door de luchtwervelingen flutter ontstaan.
En omdat deze modellen niet langszaam vliegen en veel te verduren hebben tijdens het combatten raad ik dus HARD balsa aan :!:

Geplaatst: vr jan 11, 2008 7:52 pm
door Wondermike
Nou ik had toch nog even zin om wat te doen vanavond.
En omdat de romp ligt te drogen alvast de vleugels opgepakt. Zoals gezegd dek ik de vleugels niet in maar gebruik ik vuren liggers van 3 * 6mm boven en onder.

Dit zijn de standaard vleugels.

Afbeelding

Dit zijn dezelfde vleugels nu met uitsparing voor de vuren liggers.

Afbeelding

Onder en boven vuren liggers ingelijmd met PU lijm. Even tape er over heen en dan terug in de schalen.

Afbeelding

Onder druk laten drogen voor we weer verder kunnen.

Afbeelding

Geplaatst: za jan 12, 2008 7:10 am
door Wondermike
Ok, kon het niet laten, vroeg uit bed om nog snel een paar stappen te zetten.

Na het drogen van de romp delen moet eerst de "belly" worden afgezaagd. teken aan de onderkant van neuslijst naar neuslijst een lijn.

Afbeelding

Gebruik een scherp mes of ijzerzaagje om de "belly" los te maken.

Afbeelding

Nu kunnen we de midden sectie en staart sectie aan elkaar lijmen.
Test of de romp recht is en maak eventueel aanpassingen.
Lijm de delen aan elkaar en hou de bovenkant gelijk.
Laat dit onder druk drogen.

Afbeelding

Geplaatst: za jan 12, 2008 6:20 pm
door gerrit
Heel mooi en netjes stap voor stap. Even een vraagje. Hoe zorg je dat dat de twee delen goed gedraaid zitten ten opzichte van elkaar. De vleugel en de staart moeten netjes in één vlak komen te liggen. Heb je daar een foefje voor?

Groetjes Gerrit.

Geplaatst: zo jan 13, 2008 7:33 am
door Wondermike
Ik hou boven aan de romp de lijmnaad aan en zorg dat er onderaan de romp aan beide zijden de ruimte wordt verdeeld.

Je hebt later iets speling op het stabilo om uit te richten naar de vleugels.
Het is een combat kist :wink: dus denk ik er niet al te moeilijk over.

Geplaatst: zo jan 13, 2008 1:36 pm
door Wondermike
Update van de vorderingen...... :shock:

Vandaag bezig geweest met het motorschot. Wat hebben we nodig?
Een passend motorbokje
inslagmoeren
M3 boutjes

Afbeelding

Monteer de motor op het motorbokje en bepaal de motorstand. Ik zet hem meestal op deze manier. nu valt de uitlaat netjes naast de romp.

Afbeelding

Maak de gaten voor de bevestiging en maak gelijk de doorvoer voor de benzine slangen en gas kabel. :idea:
Afbeelding

Nogmaals even kijken of alles past en hierna de slagmoeren met epoxy vastlijmen. Dan blijven ze ook zitten als je de motor nog een keer eraf haalt.

Afbeelding

En dan lijmen we het motorschot op de romp. Boven en onder evenveel ruimte overlaten.
Ja ik weet dat het motorschot kleiner is dan de romp. :wink:

Afbeelding

Geplaatst: zo jan 13, 2008 4:30 pm
door Wondermike
Update 2..... :wink:

Als het motorschot goed droog is kunnen we de motor monteren.
verwijder de uitlaat en sproeier, dit werkt makkelijker.
Afbeelding

Het lastigste werk begint nu, het maken van de motorkap.

Afbeelding

Als alles goed past rond de motor en carburateur kunnen we de twee motorkap delen aan elkaar lijmen.

Afbeelding

Na het eten nog 1 update......... :shock:

Geplaatst: ma jan 14, 2008 7:50 pm
door Wondermike
Update 3 ......

Als de neussectie droog is lijmen we dit op het motorschot.

Afbeelding
Het begint al een beetje op een romp te lijken :P

Nu gaan we de voorste vleugelophanging maken.
Teken 4mm af aan de onderkant van de romp (voorzijde)

Afbeelding

Dit stukje piep moet wijken voor een triplex plaatje.
verwijder dit deel met een scherp mes of zaagje. Dit deeltje mag je weggooien :wink:

Afbeelding

Met de romp als mal een stukje 4mm triplex op maat gemaakt. Hierin alvast een gaatje geboord voor de vleugelpen. Gat zit op ongeveer 1,5cm van onderen. Lijm dit deel op zijn plek.

Afbeelding

De vleugelpen wordt wel dikker hoor, ongeveer 10mm rond. Het gebeurd mij niet meer dat ik in de lucht zonder vleugel wordt gevlogen door een ander. De mijne is sterker!!

Geplaatst: ma jan 14, 2008 7:55 pm
door Wondermike
De volgende stap is nog het inlijmen van de vleugelversteviging in de romp. Hiervoor zijn de delen al gemaakt van 0,8mm triplex. (1mm mag ook :lol: ) Hiervoor eerst de binnenkant licht opschuren en met epoxy inlijmen.

Geplaatst: di jan 15, 2008 8:07 pm
door Wondermike
Moet nu helaas even de spullen opzij leggen. Ga een lang weekend skieen met met werk. Updates komen pas weer volgende week :wink: