De geboorte van een nieuwe P47 Thunderbolt (WMmodels)
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
De geboorte van een nieuwe P47 Thunderbolt (WMmodels)
Ik ga een stap voor stap bouwbeschrijving maken van een Thunderbolt P47. Waarom dan niet gelijk in het forum als nieuw bouwdraadje :wink:
Ik moet nog een examen doen dinsdag wat me nu veel tijd kost maar hierna ga ik beginnen.
Dus hou dit draadje in de gaten :shock:
Ik moet nog een examen doen dinsdag wat me nu veel tijd kost maar hierna ga ik beginnen.
Dus hou dit draadje in de gaten :shock:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Nou examen is binnen, bouwen maar :oops: tja, dat dacht ik maar eerst nog piep snijden om de bestellingen bij te werken en dan pas bouwen.
Peter, je vleugels worden morgen gemaakt en gaan dan ook nog op de post :shock:
Nog wat anders, heb inmiddels een flycamone2 binnen en ga daar van het weekend mee rondvliegen op een P-47. Als de beelden goed zijn zet ik hem in tijdens een oefencombat op ons veld. Gewicht van de camera is 39 gram incl. memory card en batterij.
Bouw start echt binnenkort :oops:
Peter, je vleugels worden morgen gemaakt en gaan dan ook nog op de post :shock:
Nog wat anders, heb inmiddels een flycamone2 binnen en ga daar van het weekend mee rondvliegen op een P-47. Als de beelden goed zijn zet ik hem in tijdens een oefencombat op ons veld. Gewicht van de camera is 39 gram incl. memory card en batterij.
Bouw start echt binnenkort :oops:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- administrator
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo mar 07, 2004 8:25 pm
Dat zou best wel eens aardig kunnen zijn. Vooral als je tijdens oefen wedstrijden kunt oonene en later ook weer kunt monteren.
Wie weet, heuse film maken.
Movie Star weet er iets van. Hahahahaha
Wie weet, heuse film maken.
Movie Star weet er iets van. Hahahahaha
If you want to do something, Do it Fast.Do it quick, Do it Furious.
------------------------------------------------------
------------------------------------------------------
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
a P47 is born
OK, ik ga beginnen. Vandaag een P-47 opzij gelegd voor eigen gebruik.
Ik wil hier de komplete bouw laten zien zoals ik ze normaal maak. Dus niet met ingedekte vleugels maar met liggers in de vleugels.
Als eerste ga ik de romp bouwen.
Alle delen zijn door het snijden gedeeltelijk aan elkaar gesmolten. Deze delen moeten voorzichtig worden gesplitst. Gooi de overgebleven piep niet weg maar gebruik dit om bv. lijm of verf te testen.
De delen van de neus sectie van de romp:
De delen van de midden sectie van de romp:
En de delen van de staart sectie van de romp:
Als eerste lijm ik met PU lijm de staartdelen aan elkaar. Met spelden zet ik de delen goed vast. Het is van belang dat dit recht gebeurd.
Voor de middendelen doe ik hetzelfde. Voor de neusdelen moet dit nu nog niet worden gedaan.
Laat dit goed drogen. In de tussentijd kunnen alvast de houtdelen worden gemaakt. Hiervoor is nodig:
- Een 5mm balsa plank van hard balsa voor stabilo en kielvlak
- Een 8mm balsa plank voor de ailerons
- Triplex van 4mm voor het motorschot
- Triplex van 0,8mm voor de vleugelversterking in de romp
Gebruik de tekening hiervoor.
Tot zo ver voor vandaag. Morgen ga ik de rompdelen aan elkaar lijmen en de motor pas maken op het motorschot......
Ik wil hier de komplete bouw laten zien zoals ik ze normaal maak. Dus niet met ingedekte vleugels maar met liggers in de vleugels.
Als eerste ga ik de romp bouwen.
Alle delen zijn door het snijden gedeeltelijk aan elkaar gesmolten. Deze delen moeten voorzichtig worden gesplitst. Gooi de overgebleven piep niet weg maar gebruik dit om bv. lijm of verf te testen.
De delen van de neus sectie van de romp:
De delen van de midden sectie van de romp:
En de delen van de staart sectie van de romp:
Als eerste lijm ik met PU lijm de staartdelen aan elkaar. Met spelden zet ik de delen goed vast. Het is van belang dat dit recht gebeurd.
Voor de middendelen doe ik hetzelfde. Voor de neusdelen moet dit nu nog niet worden gedaan.
Laat dit goed drogen. In de tussentijd kunnen alvast de houtdelen worden gemaakt. Hiervoor is nodig:
- Een 5mm balsa plank van hard balsa voor stabilo en kielvlak
- Een 8mm balsa plank voor de ailerons
- Triplex van 4mm voor het motorschot
- Triplex van 0,8mm voor de vleugelversterking in de romp
Gebruik de tekening hiervoor.
Tot zo ver voor vandaag. Morgen ga ik de rompdelen aan elkaar lijmen en de motor pas maken op het motorschot......
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Ik gebruik zoals in de bouwbeschrijving dus "hard" balsa. Maar wat is dat en hoe herken ik het. Balsa is een fantastisch mooi product.
Het is sterk en licht. Ideaal voor onze hobby natuurlijk! En balsa is er in verschillende hardheden.
Dit herken je door de hoeveelheid nerven, het is vaak donkerder van kleur en de planken zijn zwaarder dan de zachte planken.
Voor de staartdelen wordt dus hard balsa voorgeschreven en dat is om flutter te voorkomen.
Standaard worden de hoogteroeren door gefolied en zal flutter worden beperkt maar als je scharnieren gebruikt met een te grote opening tussen stabilo en hoogteroer kan door de luchtwervelingen flutter ontstaan.
En omdat deze modellen niet langszaam vliegen en veel te verduren hebben tijdens het combatten raad ik dus HARD balsa aan :!:
Het is sterk en licht. Ideaal voor onze hobby natuurlijk! En balsa is er in verschillende hardheden.
Dit herken je door de hoeveelheid nerven, het is vaak donkerder van kleur en de planken zijn zwaarder dan de zachte planken.
Voor de staartdelen wordt dus hard balsa voorgeschreven en dat is om flutter te voorkomen.
Standaard worden de hoogteroeren door gefolied en zal flutter worden beperkt maar als je scharnieren gebruikt met een te grote opening tussen stabilo en hoogteroer kan door de luchtwervelingen flutter ontstaan.
En omdat deze modellen niet langszaam vliegen en veel te verduren hebben tijdens het combatten raad ik dus HARD balsa aan :!:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Nou ik had toch nog even zin om wat te doen vanavond.
En omdat de romp ligt te drogen alvast de vleugels opgepakt. Zoals gezegd dek ik de vleugels niet in maar gebruik ik vuren liggers van 3 * 6mm boven en onder.
Dit zijn de standaard vleugels.
Dit zijn dezelfde vleugels nu met uitsparing voor de vuren liggers.
Onder en boven vuren liggers ingelijmd met PU lijm. Even tape er over heen en dan terug in de schalen.
Onder druk laten drogen voor we weer verder kunnen.
En omdat de romp ligt te drogen alvast de vleugels opgepakt. Zoals gezegd dek ik de vleugels niet in maar gebruik ik vuren liggers van 3 * 6mm boven en onder.
Dit zijn de standaard vleugels.
Dit zijn dezelfde vleugels nu met uitsparing voor de vuren liggers.
Onder en boven vuren liggers ingelijmd met PU lijm. Even tape er over heen en dan terug in de schalen.
Onder druk laten drogen voor we weer verder kunnen.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Ok, kon het niet laten, vroeg uit bed om nog snel een paar stappen te zetten.
Na het drogen van de romp delen moet eerst de "belly" worden afgezaagd. teken aan de onderkant van neuslijst naar neuslijst een lijn.
Gebruik een scherp mes of ijzerzaagje om de "belly" los te maken.
Nu kunnen we de midden sectie en staart sectie aan elkaar lijmen.
Test of de romp recht is en maak eventueel aanpassingen.
Lijm de delen aan elkaar en hou de bovenkant gelijk.
Laat dit onder druk drogen.
Na het drogen van de romp delen moet eerst de "belly" worden afgezaagd. teken aan de onderkant van neuslijst naar neuslijst een lijn.
Gebruik een scherp mes of ijzerzaagje om de "belly" los te maken.
Nu kunnen we de midden sectie en staart sectie aan elkaar lijmen.
Test of de romp recht is en maak eventueel aanpassingen.
Lijm de delen aan elkaar en hou de bovenkant gelijk.
Laat dit onder druk drogen.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Ik hou boven aan de romp de lijmnaad aan en zorg dat er onderaan de romp aan beide zijden de ruimte wordt verdeeld.
Je hebt later iets speling op het stabilo om uit te richten naar de vleugels.
Het is een combat kist :wink: dus denk ik er niet al te moeilijk over.
Je hebt later iets speling op het stabilo om uit te richten naar de vleugels.
Het is een combat kist :wink: dus denk ik er niet al te moeilijk over.
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Update van de vorderingen...... :shock:
Vandaag bezig geweest met het motorschot. Wat hebben we nodig?
Een passend motorbokje
inslagmoeren
M3 boutjes
Monteer de motor op het motorbokje en bepaal de motorstand. Ik zet hem meestal op deze manier. nu valt de uitlaat netjes naast de romp.
Maak de gaten voor de bevestiging en maak gelijk de doorvoer voor de benzine slangen en gas kabel. :idea:
Nogmaals even kijken of alles past en hierna de slagmoeren met epoxy vastlijmen. Dan blijven ze ook zitten als je de motor nog een keer eraf haalt.
En dan lijmen we het motorschot op de romp. Boven en onder evenveel ruimte overlaten.
Ja ik weet dat het motorschot kleiner is dan de romp. :wink:
Vandaag bezig geweest met het motorschot. Wat hebben we nodig?
Een passend motorbokje
inslagmoeren
M3 boutjes
Monteer de motor op het motorbokje en bepaal de motorstand. Ik zet hem meestal op deze manier. nu valt de uitlaat netjes naast de romp.
Maak de gaten voor de bevestiging en maak gelijk de doorvoer voor de benzine slangen en gas kabel. :idea:
Nogmaals even kijken of alles past en hierna de slagmoeren met epoxy vastlijmen. Dan blijven ze ook zitten als je de motor nog een keer eraf haalt.
En dan lijmen we het motorschot op de romp. Boven en onder evenveel ruimte overlaten.
Ja ik weet dat het motorschot kleiner is dan de romp. :wink:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Update 2..... :wink:
Als het motorschot goed droog is kunnen we de motor monteren.
verwijder de uitlaat en sproeier, dit werkt makkelijker.
Het lastigste werk begint nu, het maken van de motorkap.
Als alles goed past rond de motor en carburateur kunnen we de twee motorkap delen aan elkaar lijmen.
Na het eten nog 1 update......... :shock:
Als het motorschot goed droog is kunnen we de motor monteren.
verwijder de uitlaat en sproeier, dit werkt makkelijker.
Het lastigste werk begint nu, het maken van de motorkap.
Als alles goed past rond de motor en carburateur kunnen we de twee motorkap delen aan elkaar lijmen.
Na het eten nog 1 update......... :shock:
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Update 3 ......
Als de neussectie droog is lijmen we dit op het motorschot.
Het begint al een beetje op een romp te lijken :P
Nu gaan we de voorste vleugelophanging maken.
Teken 4mm af aan de onderkant van de romp (voorzijde)
Dit stukje piep moet wijken voor een triplex plaatje.
verwijder dit deel met een scherp mes of zaagje. Dit deeltje mag je weggooien :wink:
Met de romp als mal een stukje 4mm triplex op maat gemaakt. Hierin alvast een gaatje geboord voor de vleugelpen. Gat zit op ongeveer 1,5cm van onderen. Lijm dit deel op zijn plek.
De vleugelpen wordt wel dikker hoor, ongeveer 10mm rond. Het gebeurd mij niet meer dat ik in de lucht zonder vleugel wordt gevlogen door een ander. De mijne is sterker!!
Als de neussectie droog is lijmen we dit op het motorschot.
Het begint al een beetje op een romp te lijken :P
Nu gaan we de voorste vleugelophanging maken.
Teken 4mm af aan de onderkant van de romp (voorzijde)
Dit stukje piep moet wijken voor een triplex plaatje.
verwijder dit deel met een scherp mes of zaagje. Dit deeltje mag je weggooien :wink:
Met de romp als mal een stukje 4mm triplex op maat gemaakt. Hierin alvast een gaatje geboord voor de vleugelpen. Gat zit op ongeveer 1,5cm van onderen. Lijm dit deel op zijn plek.
De vleugelpen wordt wel dikker hoor, ongeveer 10mm rond. Het gebeurd mij niet meer dat ik in de lucht zonder vleugel wordt gevlogen door een ander. De mijne is sterker!!
Hij die piep snijdt zal linten oogsten.
Hij die linten oogst zal winnen!!!
Hij die linten oogst zal winnen!!!
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
-
- Topper
- Berichten: 189
- Lid geworden op: ma mar 08, 2004 6:04 am
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten